Het milieubeleid als doodsteek

2 februari 2020 om 17:26 Column Deel je nieuws

Twee weken geleden schreef ik een column over het oud papier voor de lokale krant van Elburg, vorige week een voor de lokale krant van Nunspeet en nu schijnt er weer wat aan de hand te zijn in Putten over het oud papier. Het lijkt me dus geen lokaal probleem meer te zijn, maar een landelijk probleem. 

 

En juist over dat landelijke probleem schreef de branchevereniging van regionale en lokale huis-aan-huiskranten (NNP) een brandbrief aan de VNG en aan minister Slob. De brandbrief gaf aan dat “ … Ondoordacht gemeentelijk milieubeleid de doodsteek is voor de onafhankelijke lokale journalistiek …”

 

In de gemeenten eerder genoemd ging het met name over dat het oud papier geen stuiver opbracht, in de brandbrief schijnt het probleem iets groter te zijn. Natuurlijk aan het eind van de lijn zit ook het papierafval, maar de NNP heeft nog een ander probleem op tafel gelegd en dat zijn de reclame inkomsten, volgens de gegevens zo’n 450 miljoen euro die zouden ‘verdwijnen in de zakken van buitenlandse bedrijven als Google en Facebook’.  

 

Eerlijk gezegd heeft de NNP daar wel een punt, want kijk eens op die sites, het is niets anders meer dan reclame en dan kan je nog niet eens aangeven welke reclame je zou willen. De lokale krant is gebaat bij de reclame in de krant, daar komen de inkomsten vandaan, en als die reclame er niet meer zou zijn, dan moesten we de lokale krant gaan betalen. Ondertussen is de eerste herindeling op de lokale-krant-map-van-Nederlandse-gemeenten al doorgevoerd, daar er nogal wat gemeenten zijn geweest waar het tweede gratis huis-aan-huis blad is komen te vervallen. En dat levert de overblijvende krant meer reclame op en dus meer inkomsten en de gemeenten minder afval. Eigenlijk zou een ieder dus tevreden moeten zijn. 

 

Niet echt dus, want bepaalde gemeenten zouden weleens het Utrechtse voorbeeld kunnen gaan volgen. De gemeente Utrecht heeft de reclamefolder en de lokale krant onder dezelfde noemer geplaatst om ze beide uit de brievenbussen te kunnen weren. En dan gaat middels de bekende stickers van ‘geen drukwerk’. 
En dan komt men dus weer aan de portemonnee van de lokale krant. Het is een papieren probleem, want er zal echt een tijd gaan komen, dat de krant helemaal niet meer komt, maar nog alleen digitaal te lezen is; natuurlijk wel met vele advertenties, want de kachel van de kranten redactie moet blijven branden. Een krant die meer op een nieuws nieuwsbrief gaat lijken. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie