Afbeelding

Burgerlijk verwijt

29 mei 2019 om 11:32 Lokaal/Column

De afgelopen jaren heb ik in ingezonden en persoonlijke brieven mogen lezen dat ik onder andere calvinistisch, (klein)burgerlijk en laf ben. Die laatste snap ik niet helemaal. Lafheid werd mij verweten in een persoonlijke brief naar aanleiding van een column over betalen van de lokale belastingen. Een briefschrijver had een heel A4'tje volgeschreven en via de uitgever (ongeopend doorgestuurd) naar mij verzonden. Opmerkelijk was wel dat de briefschrijver mij vooral lafheid verweet in een brief zonder zijn eigen naam te vermelden.

Burgerlijkheid kan je zien als conformisme. Ben ik dan eigenlijk wel zo burgerlijk als mij verweten wordt? Misschien wel. Via een bezwaarschriftje af en toe of een al dan niet wat scherpere column geef ik aan waar ik het niet mee eens ben, maar je zult mij niet snel stakend of demonstrerend met een geel hesje of spandoek voor het gemeentehuis zien staan.

Zelfs als je heel burgerlijk conformerend zou willen zijn, dan blijkt dat de wetstoepassing dat soms ook niet is. Bijvoorbeeld de 30 km-zones. Er staat een bord met een maximum snelheid van 30 km/u en dus mag je niet harder dan 30 km/u en dus kun je een bekeuring krijgen als je harder rijdt dan 30 km/u. Dat klinkt logisch, maar dat is dus niet altijd zo. Dat je niet harder mag rijden klopt natuurlijk wel, maar of je ervoor beboet kan worden hangt vooral van de situatie af. Als de wegsituatie niet als 30 km-zone is ingericht dan zijn er uitspraken bekend dat een boete voor te hard rijden is vernietigd. De Arendstraat is daar een voorbeeld van. Er wordt eigenlijk niet verbaliserend opgetreden zolang dit zo'n mooie brede asfaltweg is.

Dat geldt voor meer wegen, ook in het oudere gedeelte van Putten. Je kunt aan begin en einde van de Bosrand wel een versmald klinkergedeelte maken met een 30 km-bordje erbij. Het overgrote deel van de Bosrand is echter een mooie brede asfaltweg met één verhoogd kruispunt. Dit is uitgerekend bij de Prins Hendrikweg, ook zo'n mooie brede asfaltweg die zeker niet als 30 km-zone is ingericht. Zo zijn er meerdere van dergelijke asfaltwegen die hoogstwaarschijnlijk een reden kunnen zijn dat harder rijden dan 30 km/u door politie niet gehandhaafd wordt of boetes zullen worden vernietigd door de rechter. Als de gemeente bij vervanging van deze wegen dus wederom strak asfalt gebruikt in plaats van bijvoorbeeld klinkers, dan is de basis al gelegd voor de uitnodiging om daar harder te rijden.

Als je nu dus weet dat er eigenlijk niet gehandhaafd wordt of kan worden bij deze wegen, blijf jij dan altijd langzamer rijden? Zo ja, dan noemen ze je conformerend en ook burgerlijk. Zo niet, dan ben je wellicht net zo burgerlijk als mij verweten wordt.

Martijn Fabriek.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie