Afbeelding
Eigen foto

Fabrieksterrein: Over een afgeslagen motor en extra gas geven

19 augustus 2020 om 13:34 Column

Het is alweer ruim vijfentwintig jaar geleden dat ik rijlessen had. Ik weet het nog goed. In de Renault van autorijschool W. Timmer, hier uit Putten. Ik kan me herinneren dat ik een haat-liefdeverhouding had met rijlessen. Aan de ene kant wilde ik het graag leren, maar aan de andere kant ging het nog wel eens mis met optrekken. Op de één of andere manier kreeg ik het regelmatig voor elkaar om de motor af te laten slaan bij het wegrijden in de eerste versnelling.

Autorijden vond ik erg leuk, maar in het begin hoopte ik echt dat ik niet stil kwam te staan bij een kruispunt of zo. Uiteraard wist Timmer dat ook wel en zorgde er regelmatig voor dat we op plekken kwamen waarvan hij van tevoren wist dat we zeker ergens stil kwamen te staan. Het is na een paar lessen overigens helemaal goed gekomen met optrekken.

Het afrijden in Harderwijk was wel spannend. Ik schrok wel een beetje toen ik binnen twintig minuten weer de parkeerplaats bij het CBR bij de Harder in Harderwijk opreed. Dat was wel een heel kort ritje geweest, dus het eerste dat je denkt is dat de examinator voor z’n eigen veiligheid zo snel mogelijk terug wilde zijn om bij mij uit de wagen te komen. Uiteindelijk bleek ik gewoon geslaagd, gelukkig zonder een afgeslagen motor.

Terug naar de rijlessen. Timmer was altijd heel rustig in de auto en uiteraard leerde hij je de auto te besturen zoals het volgens de regels hoort. De eerste keer dat ik ooit op de snelweg reed, tussen strand Nulde en Harderwijk, haalden we een vrachtwagencombinatie in. Terwijl we ons aan de maximumsnelheid hielden, haalden we links in. Rechts naast ons begon die combinatie opeens te slingeren en te schuiven. Rustig als altijd, maar met volle overtuiging zei Timmer dat ik nu zo hard mogelijk er voorbij moest rijden.

Soms is het maar goed ook, dat je gewoon luistert en zonder na te denken direct handelt. Ik gaf flink extra gas. Daarmee kwamen we ruim boven de maximumsnelheid uit. Hoe dan ook een situatie die je nooit, maar zeker ook niet met afrijden, wilt meemaken. Die vrachtwagencombinatie was achter ons weer onder controle gekregen, maar had daar wel wat extra rijstroken voor nodig gehad.

Hoe zo’n situatie met afrijden beoordeeld wordt, weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat ik dit toen leerde: “verkeersregels zijn goud waard, maar je leven is nog meer waard.”

Martijn Fabriek

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie