Een deel van het team aan suppoosten en bestuur van de Kunstkelder.
Een deel van het team aan suppoosten en bestuur van de Kunstkelder. Maranke Pater

Kunstkelder viert veertigjarig jubileum bescheiden

27 november 2019 om 10:30 Kunst

PUTTEN De Kunstkelder viert dit jaar een bescheiden feest. Veertig jaar geleden ontstond het initiatief voor een Kunstkelder onder het gemeentehuis van Putten.

Maranke Pater

In 1978 werd het Puttense gemeentehuis opgeleverd. Vanwege de opening werd er in de kelder van het gebouw een tentoonstelling geopend met werken van Jo Bezaan. Atty Heijting, voorzitter van de Kunstkelder en oprichter: ,,Bezaan heeft de Razzia van Putten vastgelegd in houtsneden. Deze collectie behoorde toe aan Tijs Willemsen.” De kelder was voorheen in gebruik geweest als schuilkelder met alle voorzieningen voor als er een bombardement zou komen op het dorp. Zo zat er onder andere een bestuurspost in de kelder. Theo Peters, gids: ,,Nog steeds zijn er elementen van de schuilkelder zichtbaar, zoals de zware deur.” Toen Atty Heitjing als raadslid in de gemeenteraad kwam, diende zij een Cultuurnota in die ze samen met haar fractie Progressief Putten had opgesteld. ,,Ik was nog maar een groentje in de politiek. Nadat de tentoonstelling over de werken van Bezaan was geweest werd de kelder gebruikt voor een voorstelling Klein Plastic Gelderland. Deze was door de volksuniversiteit naar de kelder gehaald. Zij wilden wel meer doen met kunst in de kelder, maar hadden hier geen mensen voor. Uiteindelijk hebben de toenmalige burgemeester Berkhout en wethouder Kloosterman zich er sterk voor gemaakt dat er meer zou gaan gebeuren in de kelder.”

In de lente van 1979 werd een tentoonstellingscommissie opgericht. Tijs Willemsen werd de eerste voorzitter. Heijting werd secretaris en Meta Prins was kunsthistorica. Zij verspreidde affiches over de tentoonstellingen onder de scholen.

Tijs Willemsen overleed vrij plotseling in 1988. Heijting: ,,Gelukkig was daar Heijo van den Broek, de directrice van de Huishoudschool waarmee ik de tentoonstellingen draaiende kon houden. Ook Marjella Geskus kwam ons ondersteunen. Uiteindelijk zijn zij zich met andere dingen bezig gaan houden en gingen wij verder met Suzanne Misset." Tegenwoordig helpt de partner van Heijting, Maarten van Delft samen met Honnie Wilson met het inrichten van de exposities en een team van 20 suppoosten. Heijting: ,,Zonder onze suppoosten hadden we dit nooit kunnen doen."

TENTOONSTELLINGEN Er zijn diverse bijzondere tentoonstellingen geweest in de Kunstkelder waar met een goed gevoel op teruggekeken wordt door het team. Heijting: ,,Toevallig kenden we de dochter van mevrouw van Tol, die in het bezit was van werken van Chabot. In 1980 mochten wij zijn kunstwerken tentoonstellen, iets wat nog een heel gedoe was omdat het grote werken waren die vervoerd moesten worden en fors verzekerd moesten worden. Er zaten hele beroemde beelden bij. Het bijzondere is dat meneer en mevrouw van Tol vroeger een slagerij hadden en Chabot in de hongerwinter zijn schilderijen ruilde tegen voedsel. De collectie van de familie Van Tol is later het Chabotmuseum in Rotterdam geworden.” Een andere bekende tentoonstelling werd de tentoonstelling van Jits Bakker, een kunstenaar die een eigen beeldentuin had in De Bilt. Heijting: ,,Hij had zelf een grote tentoonstelling in Doorwerth en vroeg of ik zelf de beelden kon ophalen voor de tentoonstelling. Gelukkig had ik een grote stationkar waar ik de zware beelden en zijn grafische werk in kwijt kon. Er is nog een band kapot gegaan doordat de beelden zo zwaar op het gestel van de auto drukten.”

MADER Toen de Kunstkelder 25 jaar bestond werd dat uitbundig gevierd met een tentoonstelling van de kunstenaar Hein Mader. Theo Peters: “,,Hein Mader had eerder een beeldje gemaakt voor op de begraafplaats in Putten waar hij zelfs subsidie vanuit de provincie voor kreeg. Het was dus fantastisch om zijn werk in de Kunstkelder te hebben omdat er veel belangstelling was voor zijn andere werk.” De kelder werd ook een keer gevuld met werk van Rolf Weijburg, een bekende graficus die de Nederlandse Grafiekprijs won. Peters: ,We zijn met een clubje mensen naar de hal in Drenthe geweest waar zijn werk geëxposeerd werd. We moesten zelfs voorzieningen treffen aan de keldertrap, anders hadden zijn kunstwerken niet door de ingang gepast.”

KUNSTENAARS Natuurlijk liep niet alles van een leien dakje. Heijting: ,,We hebben een keer een kunstenaar gehad die tijdens een opening van een tentoonstelling over Grenzen Verleggen dronken binnen kwam. Hij legde zelf steeds weer nieuwe tekeningen neer waarvan hij hoopte dat bezoekers ze zouden aanschaffen. Ook heb ik een keer een priester van Hongaarse afkomst ontvangen die bronzen beeldjes had. Toen we aan het inrichten waren propte hij al zijn werk in de vitrines. Ik ben naar hem toegegaan om uit te leggen dat het een beetje vol stond en haalde wat weg, waarop hij zei: ‘als ik met u getrouwd was geweest had ik u nu een enorme klap gegeven’. Op het einde hadden we met geduld het toch voor elkaar gekregen om hem te laten inzien dat de kunst zo niet tot haar recht kwam.”

Voor de exposities melden kunstenaars zich nu spontaan aan, ook al zoeken suppoosten en bestuur nog steeds wel naar vernieuwende exposanten. Maarten van Delft: ,,We staan open voor kunst uit het hele land, maar geven ook vrijetijdskunstenaars de kans om hier te exposeren en lokale groepen.”

SCHOLEN Suppoost Lidy van Oosterom vindt het een mooie beweging dat steeds meer scholen betrokken raken bij de Kunstkelder. Vorig jaar benaderde het Groevenbeek College uit Ermelo de Kunstkelder voor een expositie met werken van leerlingen. Honnie Wilson: ,,In het kader van het Jeroen Bosch jaar hadden de scholieren werken gemaakt die een link hadden met Jeroen Bosch. Er kwamen heel wat familieleden op de expositie af.” Alle Puttense scholen krijgen een uitnodiging om kunstwerken te komen bekijken.

De Kunstkelder wordt door mensen uit het hele land bezocht. Van Oosterom: ,,Iedereen is verrast dat we zo’n geweldige ruimte hebben voor onze exposities.” Wilson: ,,We zitten middenin het land, en er zou eigenlijk wel wat meer belangstelling voor mogen komen.” Van Delft: ,,Veel kelders van stadhuizen zijn verworden tot fietskelder of een archief. Wij zijn bevoorrecht met deze ruimte.”

Vanwege de tijdelijke verhuizing naar de school Veenhuizerveld toen het gemeentehuis werd verbouwd en de verhuizing terug wordt het jubileum van de Kunstkelder niet uitgebreid gevierd. Peters: ,,Ik heb diverse malen in school Veenhuizerveld met gasten zitten kletsen over de omgeving en de kunstenaars die hun expositie hadden in de school en mensen vonden het geweldig, maar ze vroegen wel altijd waar de kelder was. De Kunstkelder is en blijft dus een begrip.

Een deel van het team aan suppoosten en bestuur van de Kunstkelder.
De Kunstkelder in de jaren tachtig.
Wijlen burgemeester Berkhout, Atty Heiting, wijlen mevrouw Bets Willemsen, de echtgenote van wijlen de voorzitter van de Tentoonstellingscommissie, de heer Thijs Willemsen, wijlen mevrouw Heijo van den Broek, met wie Heijting jarenlang de Kunstkelder heeft gerund.
De Kunstkelder in de jaren tachtig.
Atty Heiting tijdens de opening van een expositin de jaren negentig.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie