Afbeelding
Bibliotheek Noordwest Veluwe

Bibliotheek moet dé ontmoetingsplek worden voor mensen die graag lezen en leren

20 januari 2021 om 09:00 Maatschappelijk

PUTTEN Het bibliotheekwerk in Ermelo, Harderwijk, Nunspeet en Putten wordt uitgevoerd door de Stichting Bibliotheek Noordwest Veluwe. Medio 2019 is door de betrokken gemeenten geconcludeerd dat de opdrachtformulering aan modernisering toe is en er is een nieuwe opdracht geformuleerd.

Hiermee is de bibliotheek aan de slag gegaan en inmiddels is het nieuwe beleidsplan ‘Samen voor iedereen’ ingediend. Uit het beleidsplan blijkt dat de bibliotheek dé ontmoetingsplek wil zijn voor alle bewoners van de Noordwest Veluwe die graag lezen, leren of hun taal- of digitale vaardigheden willen ontwikkelen. In hun eigen tempo, betaalbaar, en in een veilige omgeving. De bibliotheek stelt mensen die dol op lezen zijn een ruime, passende en diverse collectie media ter beschikking en stimuleert mensen zich te ontwikkelen door hen het belang en plezier van het lezen en leren te laten beleven. Ook ondersteunt de bibliotheek mensen die verder willen komen in de samenleving door het organiseren van alle mogelijke activiteiten op het gebied van lezen, taal- en informatieverwerving en biedt het mensen een prettige plaats om te verblijven en anderen te ontmoeten. Er is de raadsleden gevraagd om kennis te nemen van het beleidsplan van de Bibliotheek Noordwest Veluwe voor de periode van 2020 tot 2023.

In de begeleidende brief blikt Ben van Heesbeen, directeur bestuurder van de Stichting Bibliotheek Noordwest Veluwe, ook terug op het functioneren van de bibliotheek in de voorbije maanden. Hij geeft aan dat er een aantal bevindingen over de betekenis van de bibliotheek voor de hele regio, tijdens de lockdown, naar boven zijn gekomen. ,,Toen bekend werd dat alle bibliotheekvestigingen moesten sluiten is er een structuur opgezet om in nauw contact te blijven met de medewerkers en vrijwilligers. Er werd afgesproken dat de medewerkers zich niet zouden laten afleiden door alles wat niet meer kon maar dat we juist wilden focussen op alles wat nog wel kon”, schrijft Van Heesbeen. ,,Zo heeft de bibliotheek een behoorlijk aanbod digitale media en dat kon nog steeds worden uitgeleend. Ook werd de klantenservice uitgebreid om in contact te blijven met onze leden. De klantenservice werd daarom dagelijks bemand van 9.00 uur tot 21.00 uur. Gelukkig wisten veel leden ons te vinden en de klantenservicemedewerkers hebben geholpen bij het installeren van de digitale mogelijkheden op de apparatuur van onze leden. Ook werd de reserveringsmogelijkheid uitgebreid met boekenpakketten en er werd een bezorgservice opgezet voor abonnees uit de risicogroepen.”

,,Hier werd gretig gebruik van gemaakt en het aantal uitgeleende e-books steeg met 146 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook het aantal leden dat hun abonnement activeerde voor het lenen van e-books steeg met bijna 1500 leden. Toch stond het uitlenen van het volledige aanbod wel stevig onder druk. Er werd een uitleenvolume van zeventig procent ten opzichte van vorig jaar behaald.”

Ondanks het stilleggen van alle activiteiten van de bibliotheek gingen veel vrijwilligers op informele wijze digitaal en een-op-een door met hun werk. Dat gold vooral voor het Taalhuis, waar Nederlandse les wordt gegeven aan niet-Nederlandstaligen en laaggeletterden. ,,Inmiddels is de organisatie definitief gekanteld naar een vrijwilligersorganisatie. ,,Waar vroeger de bibliothecarissen werden ondersteund door een paar vrijwilligers, is er nu sprake van een kleine kern van twintig betaalde krachten en een grote schare van maar liefst 250 vrijwilligers. Zonder deze brede support zou de bibliotheek nooit die belangrijke rol in de gemeenschap kunnen innemen die ze nu vervult.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie