Sander van Zomeren, secretaris van de commissie van vijf schoolbesturen en Jurgen van Ree, kwartiermaker passend onderwijs van de gemeente Putten.
Sander van Zomeren, secretaris van de commissie van vijf schoolbesturen en Jurgen van Ree, kwartiermaker passend onderwijs van de gemeente Putten. Marieke Michielsen

'Aversie tegen cijfertjes'

9 maart 2020 om 14:00 Onderwijs

PUTTEN Uit het scholenonderzoek van RTL Nieuws blijkt dat sommige scholen in Putten duidelijk beter presteren, maar andere juist een minder resultaat laten zien dan vorig jaar. De Ichthusschool, op de voet gevolgd door pcb De Wegwijzer en pcb De Pelikaan, presteert volgens RTL het beste in Putten. De laagste cijfers gingen naar de Gabrielschool en de Van Damschool. Maar het onderzoek van RTL geeft geen volledig beeld van de kwaliteit van onderwijs op de scholen, zeggen Jurgen van Ree, kwartiermaker passend onderwijs van de gemeente Putten en Sander van Zomeren, secretaris van de commissie van vijf schoolbesturen in Putten namens alle schoolbesturen in Putten.

Marieke Michielsen

Volgens Sander van Zomeren, naast secretaris van de van de commissie van vijf schoolbesturen in Putten ook directeur van de Gabrielschool, doen de cijfers van RTL de scholen geen recht. ,,RTL gebruikt de ruwe cijfers van de eindresultaten. Op basis van vijf criteria houdt de inspectie bijvoorbeeld bepaalde leerlingen buiten de beoordeling, zoals leerlingen met beperkte cognitieve vaardigheden op rekenen én taal, leerlingen die instromen in leerjaar 7 of 8 en leerlingen die uitstromen naar het praktijkonderwijs en voorgezet speciaal onderwijs. Deze leerlingen worden niet gefilterd uit het onderzoek van RTL en zijn wél heel bepalend voor de resultaten. En wat ook van invloed is, is de grootte van de school. Op tien kinderen wegen is anders dan op dertig kinderen.''
Jurgen van Ree, coördinator passend onderwijs, vult aan: ,,Je vergelijkt dus eigenlijk verschillende cijfers met elkaar en dat wordt allemaal samengevat in één cijfer. En juist die cijfers blijven bij ouders hangen. Vergelijken leidt tot een oordeel over een bepaalde school en tot meer concurrentie. In Putten willen we dat juist uit de weg gaan en zoeken we veel meer de samenwerking.''

In een reactie laat RTL Nieuws weten: ,,In de correctiefactor die we gebruiken wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen leerlingen die uitstromen naar VSO en Praktijkonderwijs. Die tellen daar dus wel mee. Daarom gebruiken we de ruwe cijfers, zodat we zo eerlijk mogelijk vergelijken (bij beide tellen ze mee). En dat geldt dus voor elke basisschool in Nederland.'' Een uitgebreide verantwoording van de cijfers geeft RTL Nieuws hier.

AVERSIE Van Zomeren: ,,Ik heb echt een aversie tegen cijfertjes. Dat hoort ook bij Jenaplan hoor. Maar een afrekencultuur op cijfertjes en opbrengsten, vind ik echt heel erg. Als school mag je ook een missie hebben. Dat ziet de inspectie ook. En als de je dat uitdraagt, is het ook goed. Alleen die cijfers komen wel bij je kijken.''

Jurgen van Ree zet zich als coördinator passend onderwijs in om voor ieder kind een plek te vinden waar hij of zij past, het liefst zo dicht mogelijk bij huis. ,,Als je als ouders een school zoekt voor een kind dat net wat andere onderwijsbehoeften heeft, vind ik het eigenlijk heel goed vanuit de taak van scholen, als scholen zeggen: 'kom maar bij ons'. Wij kunnen je kind bieden wat hij of zij nodig heeft. Als zo'n leerling de eindtoetsresultaten negatief beïnvloedt, is zo'n school dan minder goed? Of is het juist bijzonder dat je dat kan bieden als school?''

SAMENWERKING Sinds een paar jaar zoeken de besturen van de verschillende scholen in Putten nadrukkelijk meer de samenwerking op. Twee keer per jaar komt de commissie van vijf, een afvaardiging van het bestuur van de vijf Puttense schoolbesturen (SKO, VCPO, CNS, PROO en Ver. Chr. Voortgezet Onderwijs) bij elkaar om te kijken of het nog een beetje klopt in Putten. ,,Dan wordt de monitor ingevuld en kijken we met elkaar wat is er nog nodig?''

Die samenwerking vraagt om heel veel openheid en transparantie binnen de besturen en ook om durven toegeven als iets niet lukt of verkeerd gaat. Van Ree: ,,We hebben met elkaar gesproken over de vraag: voelen we ons verantwoordelijk voor alle leerlingen in Putten of alleen de leerlingen van het eigen schoolbestuur. Als iedereen uitspreekt zich verantwoordelijk te voelen voor alle leerlingen dan heeft dat ook consequenties voor samenwerken. En dan moeten we het met elkaar doen.''

Bestuurlijke samenwerking was tien jaar geleden nog minimaal. Van Zomeren: ,,Er was onderling ook wel vrij veel wrijving. Dat zie je ook wel terug in hoe er scholen gebouwd zijn in Putten. Gelukkig is dat niet meer zo en zien we dat we heel erg intensief zijn gaan samenwerken. Zeker de afgelopen vier, vijf jaar is die samenwerking noemenswaardig. De komst van passend onderwijs heeft daar onder meer aan bijgedragen. We moesten ook wel samenwerken.'' Van Ree vult aan: ,,Het urgentiebesef werd groter en daardoor wordt er nu meer gezamenlijk gekeken naar wat elk kind in de gemeente Putten nodig heeft.''

De samenwerking was niet van de ene op de andere dag een feit. Van Ree: ,,We zijn begonnen met ophalen waar scholen tegenaan lopen, zoals invalproblematiek, en zijn op zoek gegaan naar een vorm als antwoord op de problemen die de basisondersteuning overstijgen. Waar halen we snel expertise of snel handen vandaan? Hoe verbeteren we de samenwerking met Jeugdzorg? Vanuit die vragen is het Puttens Expertise Team ontstaan. Als er een probleem is dat de basisondersteuning overstijgt, kan er meteen een expertiseteam worden ingevlogen met daarin een orthopedagoog, een gespecialiseerde groepsleerkracht en een jeugdconsulent. Vorig jaar zijn we begonnen met bouwen en sinds september is het PET operatief.''

PASSENDE PLEK Als het niet goed gaat met een leerling op school en de eigen zorgstructuur van de school is helemaal doorlopen kan deze leerling door de school als casus worden ingebracht in het bovenbestuurlijk IB-overleg. In dit overleg is ieder schoolbestuur vertegenwoordigd door een IB'er en hierbij zit ook het Puttens Expertise Team om te adviseren bij een casus. Als de casus daartoe aanleiding geeft kan het bovenbestuurlijk IB-overleg toestemming geven dat het PET wordt ingevlogen. Van Ree: ,,Het PET gaat dan samen met school en ouders kijken wat de leerling nodig heeft, hoe we dat organiseren en vervolgens kijken wat de meest passende plek is. Het eerste uitgangspunt is dat we dan kijken of er een plekje binnen de gemeente Putten is.''

EIGEN PROFIEL Elke school heeft zijn eigen ondersteuningsprofiel. Zo zijn er op scholen verschillen in organisatievorm, groepsgrootte, expertise en ervaring, en groepssamenstelling op een school. Van Ree: ,,Er zijn een heleboel variabelen die maken of een kind op een school past. En kun je maatwerk gaan bieden.''

De samenwerking tussen de verschillende besturen zal als het aan de bestuursleden ligt in de toekomst alleen maar toenemen. Samen streven ze ernaar de kwaliteit van het onderwijs verder te verbeteren. Van Zomeren: ,,De basis van elke school is op orde, maar we kunnen ons bijvoorbeeld nog wel meer verdiepen als besturen op meer-begaafden en echt hoogbegaafden, we praten over bijvoorbeeld een klusklas, en we kunnen ons versterken in de afstemming met Jeugdzorg. Door betere samenwerking met Jeugdzorg hopen we echt dat we de thuissituatie en het onderwijs aan elkaar kunnen koppelen.''

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie