Alleen bij de gevaarlijke oversteek op de Oude Rijksweg mag een snelheid van zestig blijven gelden.
Alleen bij de gevaarlijke oversteek op de Oude Rijksweg mag een snelheid van zestig blijven gelden. Wijnand Kooijmans

Maximumsnelheid Nijkerkerstraat blijft tachtig, Voorthuizerstraat wordt zestig

26 november 2019 om 09:13 Politiek

PUTTEN Door de provincie Gelderland wordt niet meegewerkt aan het verlagen van de maximumsnelheid van tachtig naar zestig kilometer op de N798. Het gaat om delen van de Nijkerkerstraat en de Oude Rijksweg. Het Gelders college van gedeputeerde staten (GS) is tevens niet bereid een rotonde aan te leggen op de kruising van de Oude Rijksweg met de Hoofdlaan en Schoonderbeeklaan. Wel is de bereidheid uitgesproken mee te werken aan een alternatieve oplossing.

Wijnand Kooijmans

AANPAK Bij de aanpak van de N303 tussen Putten en Voorthuizen zijn GS wel bereid mee te gaan in een maximum snelheid van zestig kilometer per uur en aanpassing van zowel de rijbaan als het fietspad. Hiermee wordt de voorkeur overgenomen van de Puttense gemeenteraad en de klankbordgroep. Het college van burgemeester en wethouders heeft GS laten weten blij te zijn met deze beslissing maar daaraan de wens gekoppeld ook bij het vervolgproces en de planning betrokken te willen worden.

Ten aanzien van de snelheid op de N798 vindt het Gelders college dat, gezien de functie van gebiedsontsluitingsweg, de hoeveelheid verkeer en de typische kenmerken van een ontsluitingsweg, een lagere snelheid niet wenselijk is. Het college zegt dit te onderschrijven als het gaat om de Oude Rijksweg en het gedeelte van de Nijkerkerstraat tussen de Van Geenstraat en de Henslare.

AFSTANDEN Voor de Nijkerkerstraat tussen de Stationsstraat en de Van Geenstraat vindt het college een snelheid van tachtig kilometer minder voor de hand liggen. Mede gezien de korte afstanden tussen de rotondes ervaren weggebruikers dit deel van de weg als gelegen binnen de kern.

Voor het instellen van een bebouwde kom ontbreekt het ter plekke echter aan voldoende bebouwing. Ook is het de vraag in hoeverre het voorrang verlenen van fietsers bij rotondes is gewenst. Onderzoek wijst uit dat bij dergelijke rotondes sprake is van een grotere kans op ongevallen. Daarnaast brengt, zo geeft het college aan, dat het aanpassen van een bestaande voorrangsregeling risico's meebrengt. Dat maakt dat het Puttense college de visie van de provincie deelt dat het instellen van een bebouwde kom niet wenselijk is.

KENNIS GS hebben de gemeente Putten laten weten kennis te hebben genomen van hun zorgen over de verkeersveiligheid en de doorstroming op de N798 tussen Putten en Nijkerk. Het betreft dat onder meer de stagnatie van verkeer uit de richting Putten bij de rotonde met de Berencamperweg en de Veldkamp in de gemeente Nijkerk. Door de provincie is toegezegd hier naar te kijken bij de aanpassing van het traject tussen Putten en Nijkerk. Volgens de huidige planning is dat in 2025.

Ten aanzien van de rotonde in de Oude Rijksweg met de Hoofdlaan en Schoonderbeeklaan stelt de provincie de vraag of een ingrijpende beslissing als deze passend is voor de omvang van het probleem. Bij het Puttense college bestaat vanuit verkeerstechnisch perspectief wel begrip voor dit standpunt. Het college is echter teleurgesteld over het proces gezien verwachtingen die zijn gewekt bij zowel de klankbordgroep als de raad.

RELEVANT Ten aanzien van de medewerking van de provincie aan een alternatief voor deze kruising geeft het Puttense college aan zes punten relevant te vinden. Om de aanleiding tot oversteken voor scholieren en bewoners uit de wijk weg te nemen moet het huidige fietspad tussen de Schoonderbeeklaan en de Oud Groevenbeeklaan worden opgeheven. De mogelijkheden hiervoor in de plaats een recreatief voetpad aan te leggen wil het college bekijken in samenhang met fysieke maatregelen fietsers te weren.

Om fietsers vanuit het dorp een veilige oversteek te bieden richting Bosbad en Groevenbeekse heide wordt op de Zuiderveldweg tussen de Harderwijkerstraat en het Bosbad een fietspad gerealiseerd. Fietsers kunnen veilig oversteken bij de verkeerslichten ter hoogte van de Harderwijkerstraat. Overwogen wordt de Zuiderveldweg gesloten te verklaren voor vrachtverkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer.

AFSTELLING De afstelling van de verkeerslichteninstallatie moet worden geoptimaliseerd. Voor een goede en veilige ontsluiting voor fietsers uit de wijk wordt aan de dorpszijde van de N798, tussen de Harderwijkerstraat en de rotonde Papiermakerstraat, een tweerichtingenfietspad gerealiseerd. Ter hoogte van de Hoofdlaan wordt een ontbrekend stukje fietspad aangelegd, zodat doorgaand fietsverkeer niet meer via de Beukenlaan behoeft te rijden. Gebruikers van het fietspad krijgen voorrang ten opzichte van verkeer van en naar de Hoofdlaan.

Het fietspad aan de overzijde van de N798 wordt opgeheven, evenals de onveilige fietsoversteek ter hoogte van de begraafplaats/aula. Daarnaast worden de diverse 'olifantenpaadjes' aan weerszijden van de N798 verwijderd. Voor bewoners van de Schoonderbeeklaan blijft de huidige fietsoversteek N798 met de Hoofdlaan en de Schoonderbeeklaan wel bestaan. Het college geeft aan met een voorstel over de gewenste inrichting van dit gebied te komen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie