De bijeenkomsten hebben niet geleid tot een eenstemmig oordeel over de inrichting van de Stationsstraat.
De bijeenkomsten hebben niet geleid tot een eenstemmig oordeel over de inrichting van de Stationsstraat. Wijnand Kooijmans

Plan inrichting Stationsstraat

8 juni 2020 om 11:06 Verkeer en vervoer

Meningen blijven sterk verdeeld

PUTTEN Externe adviseurs maar ook de bewoners zitten niet op één lijn als het gaat om de te nemen maatregelen. Dat maakt dat het college van burgemeester en wethouders komt met een voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de Stationsstraat in de hoop draagvlak te creëren bij inwoners en andere belanghebbenden.

Wijnand Kooijmans

Door het college van burgemeester en wethouders wordt voorgesteld de Stationsstraat tussen de Mennestraat en de Industrieweg in te richten als een gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van vijftig kilometer per uur. Tussen de Mennestraat en de Nijkerkerstraat moet de weg een erftoegangsweg worden met een maximum van dertig kilometer per uur.

HENSLARE Bij de aanleg van de rondweg Henslare is afgesproken de Stationsstraat in zijn geheel af te waarderen. Dat heeft ertoe geleid dat eind 2018 een verbod is ingesteld voor doorgaand vrachtverkeer. De weg blijft echter belangrijk als route voor de (bus)verbinding van en naar het NS-station. Ook moeten hulpdiensten de weg vlot kunnen blijven gebruiken.

Het volledig afwaarderen van de Stationsstraat betekent in de meest ideale situatie dat de gehele weg wordt ingericht als dertigkilometerzone. Deze snelheid is problematisch voor de lijnbus in verband met de noodzakelijke aansluiting met de trein en de aanrijtijden voor de hulpdiensten. Het geheel inrichten als vijftigkilometerweg levert vanwege de minimale breedte weer een probleem op voor de aanleg van de gewenste parkeerplaatsen.

De Fietsersbond en de Adviescommissie Wonen (VAC) vinden dat de gehele weg moet worden ingericht als woonstraat met een snelheid van dertig kilometer. Dit ten behoeve van de veiligheid en duidelijkheid van en voor de weggebruikers. Dit kan, zo geeft het college aan, alleen worden gerealiseerd wanneer de de bus een andere route krijgt en dat wordt niet wenselijk gevonden.

De politie is van mening dat de dertigkilometerzone anders moet worden ingericht. Volgens hen wordt deze snelheid in het ontwerp onvoldoende afgedwongen waardoor handhaving niet kan worden toegezegd. Dat is bij het traject waar vijftig kilometer per uur moet gaan gelden, gezien de inrichting van de weg, wel mogelijk.

BEWONERS Ook de bewoners en andere belanghebbenden hebben geen uniforme voorkeur wat betreft de maximum snelheid. Ongeveer de helft kiest voor dertig kilometer, de andere helft voor vijftig kilometer. Ook ten aanzien van de weginrichting, het toepassen van plateaus en de locatiekeuze voor groen- en parkeerstroken verschillen de meningen. Gekozen is voor het niet aanleggen van drempels in de dertigkilometerzone omdat dit negatieve gevolgen heeft voor de bus en de hulpdiensten.

Aan de hand van de meningen die binnenkomen naar aanleiding van het voorlopig ontwerp wil het college nog voor de zomer een uiteindelijke keuze maken.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie