Heidy Jansen, met het bruine haar achterin, te midden van onderwijscollega's uit andere plaatsen op het Malieveld.
Heidy Jansen, met het bruine haar achterin, te midden van onderwijscollega's uit andere plaatsen op het Malieveld. Hetty Achterbergh

IB'er Gabriëlschool ook op de barricades in Den Haag

19 maart 2019 om 13:29 lokaal

PUTTEN De lerarenstakingen gaan ook Putten niet voorbij. Afgelopen vrijdag deed de Gabriëlschool mee aan de actie door leerkrachten de ruimte te bieden om achterstallig werk in te lopen. IB'er Heidy Jansen ging wél naar Den Haag om op het Malieveld te demonstreren.

Maranke Pater

Ze weet niet meer hoe vaak ze op de bres heeft gestaan tegen de lage salarissen en de hoge werkdruk in het onderwijs, maar dat ze afgelopen vrijdag weer naar Den Haag wilde, dat stond vast. Jansen: ,,Het blijft helaas nodig. De CNV besloot om afgelopen vrijdag geen steun te verlenen aan de actie, omdat ze nog volop in gesprek zijn met de politiek.” Zelf is ze lid van de Algemene Onderwijsbond. ,,Wat ik merk en erg vind, is dat de kwaliteit van mijn werk onder druk staat. Het lijkt een simpele oplossing om een financiële injectie te geven, maar daarmee zijn we er nog niet. Ik vond op het Malieveld een mooie slogan van een mede-actievoerder: ‘Ik verdien voldoende, maar de kinderen verdienen beter’. Dit vat voor mij goed samen waarom ik in actie ben gekomen.”

Jansen is IB'er op de Gabriëlschool en ze merkt iedere dag dat het onderwijs onder druk staat. ,,Normaal gesproken zou ik niet op de barricades gaan staan met alle toeters en bellen, maar ik merk wel dat als je je wil verzetten met elkaar dat je dan ook een vuist moet maken. Daarom besloot ik mee te doen. En gelukkig kwam ik meer sympathisanten tegen die ik ken. Het werd daardoor een hele leuke maar ook een trieste dag omdat ik veel liever gewoon aan het werk was gegaan.”

IN DE KNEL Jansen zet zich vooral in voor kinderen met leer- en gedragsproblemen. ,,Ik heb jaren in het speciaal onderwijs gewerkt en werk nu in het regulier onderwijs. Kinderen met een leerstoornis of ontwikkelingsachterstand komen erg in de knel in deze huidige systematiek. Dat is wat mij enorm raakt.” In de zorg rondom de kinderen zijn volgens Jansen ook problemen om alles financieel rond te krijgen. ,,De samenwerking met diverse partijen is dramatisch te noemen.” Als ambulant begeleider werd ze vroeger gekoppeld aan kinderen en moest er destijds verantwoording afgelegd worden over uitgaven voor zorgmiddelen. ,,Sinds die verantwoording over die uitgaven is verdwenen zijn de kinderen er niet op vooruitgegaan. Een schoolbestuur moet hulp nu zelf inrichten. Het is heel gek om te merken dat een school in Utrecht het beter heeft dan de scholen op de Noordwest-Veluwe.” De staking zelf verliep goed volgens Jansen: ,,Toen we aankwamen op het Malieveld was het nog redelijk rustig, maar al gauw druppelden er meer mensen het terrein op. Wat mij trof was dat ik ook mensen uit andere sectoren van het onderwijs tegenkwam.”

Of de staking van vrijdag zin heeft gehad durft ze niet te zeggen. ,,Ik ben wel een beetje cynisch. Ik zat ‘s avonds naar de televisie te kijken waar minister Slob een aantal dooddoeners oplepelde. Ik verwacht nog een keer de barricades op te moeten of een andere manier te moeten bedenken om onze stem te laten horen.”

Maranke Pater
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie