De start is net als andere jaren bij Trek op het Bouw- en Infrapark (15.00 uur).
De start is net als andere jaren bij Trek op het Bouw- en Infrapark (15.00 uur). Foto: Stefan van Essen

Toch 34ste Parel van de Veluwe

2 juni 2019 om 07:55 Sport

VELUWE Het was lang onzeker of de Parel van de Veluwe zou blijven bestaan. Maar doordat Jansen Event Sportmanagement de organisatie groten- deels heeft overgenomen, blijft de wielerklassieker op de kalender staan. Nieuwe finishlocatie is op woensdag 5 juni de vernieuwde boulevard van Harderwijk.

Marco Jansen

Toen een noodkreet van Henk Vis om een nieuwe sponsorwerver in december geen respons opleverde, hing het voortbestaan van de wielerklassieker aan een zijden draadje. Stichting Wielerevenementen De IJsselstreek kon niet langer instaan voor het tekort aan sponsorgelden. De Nunspeter (56) heeft iets met de Parel, waarvoor hij 30 jaar geleden terugkeerde bij het wielrennen. ,,Ik heb de koers zo vaak meegemaakt, dat ik me sterk maakte om iemand te vinden, zodat het toch door zou gaan. Want stop je nu, dan komt de koers nooit meer terug. De politie wil steeds minder wedstrijden beveiligen. Wim Jansen kende ik van een KNWU-commissie waar we als belangenbehartigers voor niet-beroepsrenners samen in zaten. Hij heeft net als ik een ondernemersmentaliteit. Hij wilde wat zekerheden en in maart besloten we dat het toch doorgaat. Wim draagt nu de financiële verantwoording.''

OVERGENOMEN Wim Jansen uit Sleen organiseert met zijn bureau Jansen Event Sportmanagement sportwedstrijden in het noorden van het land. Hij heeft vrijwel de hele organisatie overgenomen. Van sponsorwerving tot een calamiteitenplan. Jansen: ,,Verkeersregelaars, vergunning, alles is door ons geregeld. De koers is jaren met veel enthousiasme door de IJsselstreek georganiseerd, maar de eisen zijn hoger geworden. Die risico's werden te lastig. Wij doen veel evenementen op wielergebied en deze klassieker past in onze portefeuille.''

Zijn netwerk is van wezenlijk belang geweest voor motorenbegeleiding en sponsorwerven. ,,Veel sponsoren zijn dat al jaren, maar ik heb er ook wat grotere sponsoren bij gekregen. Een grote sponsor als Trek krijgt er iets meer voor terug dan ze gewend waren. Shimano heeft twee tussensprints in Vierhouten als part of the deal. Ook de kleinere sponsoren krijgen respect en waardering. Het draaiboek is veranderd, de finish is op de boulevard. De vergunning is net binnen.''

De toertocht wil Jansen volgend jaar weer op het programma zetten en ook is er de intentie voor weer een vrouwenkoers in 2020.

DOORKOMSTTIJDEN Finish bij de Alberdingk Thijmlaan kon niet meer door een drempel op de weg. Zo zijn ook de plaatselijke omlopen verdwenen. De koers van 170 kilometer is een grote ronde over de Veluwe en start om 15.00 uur bij Trek op het Bouw & Infrapark in Harderwijk. De route loopt met een extra lus twee keer door Vierhouten (15.39 en 16.07) en twee keer door Elspeet (15.48 en 16.14). Ook gaan de renners door Heerde (16.59) Hattem (17.14), Wezep (17.26) en Elburg (17.56) en raken vanaf het Veluwemeer de rand van Nunspeet aan (18.21). Ron Dooyeweerd heeft het parcours bedacht. ,,De eerste helft is redelijk beschut en de renners moeten wat 'bultjes' over de Veluwe nemen. De tweede helft is open. Als er windkracht 3 of 4 opsteekt, is het bij 't Harde serieus koersen. Al die ploegleiders fokken de renners op dat ze bij Elburg van voren moeten zitten.''

Dooyeweerd verwacht veel van de finish bij de vernieuwde boulevard (aankomst 18.40 uur). ,,Veel bestaande sponsors zijn gebleven en waren aangenaam verrast. Dit is toch heel wat anders dan finishen op een industrieterrein. Een recht stuk weg zonder drempels is bijna niet te vinden. Na de herinrichting kan hier nu wel een finishstraat komen en in de toekomst zou je er nog meer kunnen doen. Een klein criterium of dernywedstrijd/afvalkoers van oud-beroepsrenners. De gemeente wil even aanzien hoe deze eerste editie gaat. Gekozen is voor alleen een mannenwedstrijd en geen dameswedstrijd om de kans op een verkeersinfarct niet te groot te laten zijn.''

Voor IJsselstreek-renner Arjan Arentsen is de Parel de wedstrijd waar hij naar uitkijkt. ,,Hier werk je wel naar toe. Dit wordt mijn vierde deelname na een 25e, 20e en 19e plek. Je gaat koersen op het open stuk, dan moet je voorin zitten. De laatste jaren reden ze altijd in de plaatselijke rondes weg. Nu is er één aankomst. De laatste bocht voor de finish is lastig, maar ik ben erop gebrand om er als één van de eersten door te komen. Het is geweldig dat de finish op de boulevard kan. Toen ik in de buggy zat keek ik al op de Alberdingk Thijmlaan, maar dit is nog mooier. Als het een massasprint wordt, hoop ik op een top-10 klassering.''

STAP VOORUIT De Parel is voor de IJsselstreek belangrijk, beaamt oud-prof Aart Vierhouten, nu adviseur van de club. ,,Alle acht renners willen een goede uitslag rijden in hun thuiswedstrijd. Ze kunnen laten zien wat ze waard zijn in hun thuisomgeving. Vorig jaar hadden we Robin Löwik op de derde plek. De Veluwe is ook het werkgebied van onze eigen hoofdsponsor Allinq, die het evenement mede ondersteunt. Het valt begrotingstechnisch niet mee om een wedstrijd te organiseren. We zijn dan ook blij dat jongens als Ron de handen uit de mouwen steken. En een zakenman als Wim Jansen is belangrijk met zijn connecties. Ondernemers willen een mooie finish op de boulevard zien, dit is voor de koers een stap voorwaarts.'' Ook boulevardondernemer Gert Reijerse is enthousiast. Hij ontvangt de sponsors in zijn restaurant De Admiraal. ,,We hebben een barbecue op het terras. Wim Jansen is hier binnengelopen. Hij weet waarover hij praat en had een goed, professioneel verhaal. Laten we zorgen dat de finish goed verloopt, dat is nu tien seconden amusement en de huldiging. Dan kan er volgend jaar een programma omheen. Waarom zou dit niet iets leuks kunnen worden met muziek erbij.''

Arjan Arentsen, Ron Dooyeweerd en Henk Vis van de IJsselstreek zijn content met de finish op de boulevard van Harderwijk. De aankomst is om 18.40 uur.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie