Afbeelding

Blauw

4 september 2019 om 10:28 Lokaal/Column

Ik durf het bijna niet hardop te zeggen dat ik een dieselauto rijd. Ik kan zeggen dat ik met mijn stationwagen ruim duizend kilometer kan rijden op een tankje van 45 liter. Dat maakt allemaal niets meer uit. Diesel is slecht voor het milieu en als particuliere dieselrijder word je tegenwoordig bijna als paria beschouwd.

Hoe lang zal het duren voordat ik als dieselrijder ergens achterin op een parkeerplaats moet parkeren en niet meer mag parkeren bij de ingang van waar ik heen wil. Vind je dit een vergezochte opmerking? Het gebeurt al. Onlangs had ik een cursus in een hotel en de eerste tientallen(!) parkeerplaatsen bij de ingang waren allemaal gereserveerd voor elektrische auto's. Niet-elektrische auto's mochten ergens op een parkeerplaats achter het hotel parkeren, honderden meters vanaf de ingang.

Parkeerplekken voor uitsluitend elektrische auto's gaan een discussie opleveren. Is het je wel eens opgevallen dat dit meestal de mooiste plekken zijn? Die plekken waar iedereen als eerste zou willen parkeren als hij de vrije keuze had? Stel dat je in je straat voor je huis opeens zo'n parkeerplek krijgt omdat je overbuurman daar een laadpaal heeft aangevraagd. Jij mag op straat niet meer voor je eigen huis parkeren en wordt daar dagelijks mee geconfronteerd. Je zit namelijk wel tegen auto's van anderen aan te kijken die dat wel mogen, omdat er ondanks subsidies en belastingvoordelen een duur stekkertje aan hangt.

Misschien is er wel toekomst voor de dieselmotor. Er blijkt een schoon alternatief voor te zijn in de vorm van blauwe diesel. Een paar weken geleden stond er een artikel in deze krant over de voordelen hiervan en waar het verkrijgbaar is. Wij Putten gaat vragen aan het collega van b en w om het gemeentelijke wagenpark voortaan die iets duurdere variant te laten tanken. Iets duurder is wel een typische klimaat-uiting. Het is ruim 28 procent duurder dan gewone diesel. Een vrachtwagen rijdt zo'n 1 op 4. Als één vuilniswagen één rondje over alle wegen in Putten rijdt, is deze per rondje dus ruim 30 euro extra kwijt. Het moet toch betaald worden. Wordt dan de blauwe vuilniszak duurder door de blauwe diesel? Daar zit niet iedereen op te wachten.

Voor mij is het prijsverschil nu ook nog te groot om blauwe diesel te tanken. Als het verschil de helft kleiner wordt, wordt het een interessant alternatief. Misschien is het zelfs wel beter en goedkoper dan elektrisch rijden. Als het hoe dan ook maar een parkeerplaats voor alleen elektrische auto's voor mijn deur voorkomt.

Martijn Fabriek.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie