Afbeelding
Wijnand Kooijmans

Puttenaren met eigen oprit krijgen geen laadpaal op parkeerterrein

30 mei 2020 om 15:03 Verkeer en vervoer

PUTTEN De parkeerdruk maakt dat inwoners van Putten met een eigen oprit geen laadpaal voor de elektrische auto in de openbare ruimte mogen aanvragen. 

Wijnand Kooijmans 

Daarmee wordt de vraag van de fractie van de SGP beantwoord. Fractievoorzitter Jan van den Brink vroeg zich af of het terecht is dat iemand met een eigen oprit wordt gedwongen de laadpaal volledig op eigen kosten op zijn terrein aan te laten leggen. Voor hem was het vraag of het juist geen stimulans zou zijn voor de ‘buurman’ wanneer iemand met een oprit de oplaadpaal aan de openbare weg realiseert.

ONGEWENST Maar het niet verplicht plaatsen van een laadpaal verhoogt de parkeerdruk en dat is, zo voert het college aan, ongewenst. Ook wordt erop gewezen dat opladen op eigen terrein gunstiger is voor de gebruiker. Het tarief voor de stroomkosten is lager en op den duur kunnen de kosten daardoor worden terugverdiend. Het college ziet ook vaak de combinatie met zonnepanelen, wat zorgt voor een duurzame - en relatief goedkope – vorm voor het laden van de auto. Ook loopt men niet het risico dat iemand anders de laadpaal bezet houdt.

De mening van Van den Brink dat een bestaande laadpaal in de buurt een stimulans kan zijn voor de ‘buurman’ wordt wel gedeeld. Het kosteloos kunnen aanvragen van een laadpaal wordt door het college echter gezien als voldoende stimulans. ,,Daarbij zijn er voldoende huizen zonder oprit die ook de laadpaal kunnen realiseren voor ‘de buurman’ als stimulans", zo zegt het college.

TOEGEWEZEN In verdere antwoorden geeft het college aan dat de kans groot is, dat een aanvraag die voldoet aan de eisen wordt toegewezen. De laadpaal wordt dan binnen een straal van tweehonderd meter vanaf het adres van de aanvrager geplaatst. Dat hoeft niet beslist in de straat te zijn waar de aanvrager woont. Wel kan tegen het verkeersbesluit dat noodzakelijk is voor de realisatie van de laadpaal bezwaar worden aangetekend.

Aangegeven wordt dat iedere laadpaal twee oplaadpunten heeft. In eerste instantie wordt één parkeerplaats gereserveerd voor het opladen. Mocht dit niet voldoende zijn, dan wordt overwogen de tweede parkeerplaats ook te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s. De auto moet met de stekker zijn aangesloten op de laadpaal. Het ‘gewoon’ parkeren is verboden, zowel voor een elektrische auto als een auto met verbrandingsmotor.

VERWACHTING Door de straal van tweehonderd meter kunnen drukke delen van een straat worden ontzien als het gaat om het plaatsen van laadpalen. Daarnaast heeft het college niet de verwachting dat de parkeerdruk stijgt in een straat. Het wordt aannemelijk gevonden dat de aanvrager de auto inruilt met één voor een stekker. Hierdoor verandert het aantal auto’s in een straat niet.

Eerder al besloot het college geen vaste plaatsen aan te wijzen waar in de toekomst laadpalen worden geplaatst. Dit mede op grond dat dan nu al een verkeersbesluit moet worden genomen voor locaties en dat wordt ongewenst gevonden.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie