Afbeelding
Google Streetview

Plan voor herinrichting kruising Oude Rijksweg ligt klaar

27 juli 2020 om 14:15 Verkeer en vervoer

PUTTEN Er is een oplossing voor verbetering van de kruising Oude Rijksweg met de Hoofdlaan en Schoonderbeeklaan in Putten. De verwachting is dat deze in het tweede kwartaal van 2021 kan worden uitgevoerd door de provincie Gelderland.

Wijnand Kooijmans

Nadat een alternatieve oplossing was afgewezen door de raadsfracties zijn de provincie Gelderland, de klankbordgroep en de gemeente bijeen geweest om opnieuw de alternatieven te bekijken. Daarbij is de voorwaarde dat op de kruising een maximumsnelheid van zestig kilometer per uur moet gelden losgelaten.

KRUISING In de nu gekozen variant wordt de fietsoversteek verplaatst naar de andere kant van de kruising. Hierdoor verdwijnt de verleiding voor de fietser vanuit het dorp om midden op de kruising de weg over te steken. Het linksaf-vak vanuit de richting Ermelo verdwijnt, waardoor de snelheid van het verkeer uit deze richting wordt gematigd.

Er wordt een bredere middengeleider aangelegd met roodgekleurd beton, waardoor de fietsers meer opstelruimte heeft en de midden geleider/fietsoversteek beter opvalt. Er worden verhoogde schuine trottoirbanden langs de rijbaan aangelegd, waardoor de snelheid van het verkeer wordt gematigd en de kruising beter opvalt.

VOORRANG Het fietspad aan de dorpszijde wordt doorgetrokken, waarbij de fietsers voorrang krijgen ten opzichte van het verkeer van en naar de Hoofdlaan. Voor de gekozen variant is door de provincie Gelderland als wegbeheerder een ontwerp uitgewerkt, waarvan de kosten op 600.000 euro worden geraamd.

De provincie vraagt de gemeente om een bijdrage van maximaal 150.000 euro. De provincie vraagt wel subsidie aan binnen de SPV-regeling. Dat is een regeling van het Rijk voor het verkeersveiliger maken van wegen en fietspaden. Wordt de aanvraag gehonoreerd dan profiteert ook de gemeente Putten hiervan, omdat de bijdrage dan lager wordt.

SNELHEID Na de herinrichting gaat op de kruising weer een snelheid van tachtig kilometer per uur gelden. De provincie is van mening dat de aangepaste inrichting van de kruising zorgt voor een matigend effect op de snelheid van het verkeer. Het instellen van een adviessnelheid van zestig kilometer per uur is voor de provincie geen optie.

Volgens de provincie zouden hierdoor snelheidsverschillen ontstaan, wat als nadelig wordt gezien voor de verkeersveiligheid. Niet alleen voor het gemotoriseerde verkeer, maar ook voor de overstekende fietsers. Zij kunnen er, zo geeft de provincie aan, niet vanuit gaan, dat een naderend voertuig zestig kilometer per uur rijdt maar moeten de snelheid inschatten. Dat maakt, zo vindt de provincie, vooral voor de onervaren fietser het veilig oversteken extra lastig.

ROTONDE De klankbordgroep van bewoners ziet het liefst een rotonde gerealiseerd maar vindt het plan de ‘second best’-oplossing waarmee kan worden ingestemd. Ook de Fietsersbond en de politie zij positief over de nu gevonden oplossing. Het voorstel kan in september in de commissie worden behandeld.

Impressie van de plannen.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie