Afbeelding
Annemieke Westphal

Discussie over snelheid Stationsstraat in Puttense gemeenteraad

8 december 2020 om 12:05 Politiek

PUTTEN De gemeenteraad heeft afgelopen donderdag, tijdens de raadsvergadering, besloten om het uitvoeringskrediet voor de herinrichting van de Stationsstraat te verlenen. De herinrichting van de weg kan hiermee in 2021 worden gerealiseerd.

Niet alle partijen waren even tevreden over het voorstel, en het CDA diende het amendement ‘Voor een veilige Stationsstraat’ in om toch nog wat aan het plan te veranderen. 

,,Het definitief ontwerp voor de reconstructie van de Stationsstraat valt in delen uiteen. Het snelheidsregime wijzigt driemaal over een afstand van ruim twee kilometer. We krijgen te maken met een 50-kilometerzone (gebiedsontsluitingweg) en een 30-kilometerzone (erftoegangsweg). In de toelichting wordt aangegeven dat de snelheid op de erftoegangsweg niet zal worden gehandhaafd, omdat de inrichting van de weg niet past bij de geldende snelheid”, aldus fractievoorzitter Elsenaar. 

,,We willen graag dat er één snelheidsregime, namelijk 50 kilometer per uur, geldt voor het gehele wegvak. De inrichting van de weg moet passen bij de geldende snelheid, zodat de politie bereid is tot handhaven. Ook hulpdiensten en het openbaar vervoer moeten de weg op acceptabele wijze kunnen blijven gebruiken als aanrijroute naar Keizerswoert, de A28 en het station. Wij vinden dat er met deze aanpassingen meer recht wordt gedaan aan het ontsluitingskarakter van de weg.” 

OPNIEUW DISCUSSIE Hoogendijk van Gemeentebelangen is blij dat het college in ieder geval al een deel 30 kilometer wil maken. ,,We hebben er wel moeite mee dat de weg weer 50 kilometer per uur wordt. Op 5 november 2013 ontvingen de bewoners van de Stationsstraat een brief van het college. Daarin stond dat, na doortrekking van de Henslare er een vrachtwagenverbod en een 30-kilometerzone met de bijbehorende verkeersremmende maatregelen zou worden gerealiseerd. Zeven jaar later voeren we opnieuw de discussie over de snelheid. We stellen zo meteen het uitvoeringskrediet beschikbaar, het college gaat hard werken en over twee jaar is er nog niets gebeurd. Over twee jaar zijn er verkiezingen en dan komt er een ander bestuur. Dus we gaan nu gewoon door en dan passen we dat stukje waar vijftig kilometer per uur gaat gelden over twee jaar wel aan.”

Ook Van den Brink van de SGP is niet gelukkig met het voorliggende ontwerp. ,,Er gaat geen 30 kilometer per uur gereden worden. Het is nu eenmaal een ontsluitingsweg. Toch vinden wij het ook niet wenselijk om het in een later stadium opnieuw aan te pakken. We hebben het college kaders meegeven, waarmee ze aan de slag zijn gegaan. Burgers zijn erbij betrokken en er zijn vanavond geen insprekers. Dat zegt wel wat. Dus ik denk dat het proces goed gevoerd is. Ik ben er niet gelukkig mee, maar toch stemmen we ermee in.”

INRICHTING Volgens Van den Hoek is er genoeg gediscussieerd. ,,De weg wordt, naar de wens van de bewoners, opnieuw ingericht en de inrichting zal bijdragen aan de snelheid die er gereden wordt. Wij vertrouwen er wel op dat dit binnen twee jaar gebeurt. Van den Heuvel van de ChristenUnie geeft aan: ,,Er ligt een voorstel voor een krediet en wat ons betreft geven we daar gas op.”

Wethouder Koekkoek reageert op de discussie: ,,Wij hebben de indruk dat veel weggebruikers zich prima aan de regels houden. We hebben de bewoners meegenomen in het proces en zijn zo tot dit ontwerp gekomen. We nemen een heel aantal maatregelen en die zullen zeker effect hebben op de snelheid van het verkeer. In maart beginnen we met de weg en eind volgend jaar is het klaar.”

Het CDA trekt het amendement in, omdat hiervoor geen meerderheid te vinden is. Het voorstel wordt met veertien stemmen voor en drie stemmen tegen aangenomen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie