RGV boekt positief resultaat in 2012

14 juni 2013 om 00:00 Ondernemend

REGIO - 2012 telde 26 zomerse dagen (25 graden of meer), waarvan zelfs 2 tropische dagen. Dat zijn er acht meer dan in 2011. De zomerse dagen vielen ook nog eens heel gunstig: tijdens het pinksterweekend, de laatste week van juli en het weekend van 18 en 19 augustus toen het tropisch warm was en men massaal verkoeling zocht in en bij het water. RGV, exploitant van veertien dagrecreatiegebieden in Gelderland, verwelkomde daarom in 2012 maar liefst ruim 3,5 miljoen bezoekers. Een stijging van 14% ten opzichte van 2011. Daarnaast trokken de op de RGV recreatiegebieden gevestigde exploitaties ruim 1,4 miljoen bezoekers waardoor het totaal aantal bezoekers in 2012 uitkomt op ruim 5 miljoen, een stijging van 11%. 2012 was een bijzonder jaar voor RGV. Het bedrijf vierde haar vijftigjarig bestaan.

Positief resultaat

In 2012 trokken de RGV recreatiegebieden dus meer bezoekers. Het aantal evenementen dat op de recreatiegebieden werd georganiseerd, daalde.

Het aantal grondverpachtingen steeg en twee nieuwe ondernemingen openden hun deuren voor publiek: Hotel Thermen Bussloo en Paintball Strand op Strand Horst. De eigen exploitaties op recreatiegebied Zeumeren, SchatEiland en Shortgolf, trokken in 2012 meer bezoekers. Tegen de landelijke trend in steeg de zandafzet licht. 2012 is hierdoor afgesloten met een positief resultaat.

Marktgericht strategie

In 1999 werd RGV verzelfstandigd en opereert sindsdien als private partij met een marktgerichte strategie. Aandachtspunten van de onderneming zijn schaalvergroting en het daarbij behorende verdienmodel. Het verdienmodel dat is gekozen heeft zich de afgelopen jaren bewezen. In de komende jaren zal de strategie erop gericht zijn het verdienmodel te verfijnen.

Vrije tijd, mobiliteit en inkomen bepalen marktontwikkelingen in vrijetijdssector

Drie externe factoren bepalen de ontwikkelingen in de markt. Deze factoren zijn dynamisch en naar verwachting zullen de factoren inkomen en mobiliteit de komende jaren verder dalen. De hoeveelheid vrije tijd is de afgelopen jaren ook gedaald en de komende jaren wordt een verdere (lichte) afname verwacht. Deze trends hebben gevolgen voor de vrijetijdssector waar RGV zich in bevindt.

Trends geven RGV ook kansen

Het is niet alleen kommer en kwel. Deze tijd biedt RGV ook kansen. RGV richt zich op schaalvergroting door groei in kwantitatieve maar ook in kwalitatieve zin. Hierdoor wordt het draagvlak vergroot. Er wordt gericht gezocht naar activiteiten die grenzen aan de corebusiness en daarnaast participeert RGV in de vrijetijdssector om die te versterken.

50 jaar RGV

RGV werd in 1962 opgericht. Het bedrijf startte als een stichting en is inmiddels uitgegroeid tot een private onderneming. Het recreatiegedrag is in die 50 jaar sterk veranderd. De afgelopen twee decennia is de trend dat het strandbezoek op 'mooi weer' dagen op de recreatiegebieden geleidelijk aan is afgenomen. Het is een landelijk tendens veroorzaakt door veranderend recreatiegedrag en de enorme keuzemogelijkheden in vrijetijdsbesteding. Toch is het aantal bezoekers de laatste jaren gegroeid. Dit wordt veroorzaakt door seizoensverlengende activiteiten, attracties en evenementen op de recreatiegebieden. De gebieden trekken nu het hele jaar door bezoekers. Daarnaast is de productiviteit en de omzet verhoogd. Deze factoren zorgen ervoor dat RGV is uitgegroeid tot een marktgericht en gedreven bedrijf dat de recreatiegebieden duurzaam in stand kan houden.

In 2012 vierde RGV haar 50-jarig bestaan en liet dit niet onopgemerkt voorbij gaan. Er was een symposium met interessante sprekers en een receptie voor relaties, beiden op een bijzondere locatie: op het feestschip de Jules Verne in recreatiegebied Rhederlaag. Ook bracht RGV persoonlijk taarten rond bij de diverse colleges. De omwonenden van de recreatiegebieden werden getrakteerd op chocoladeattenties en voor jaarkaarthouders werd een loterij georganiseerd. Tenslotte was er een werkbezoek aan Friesland voor de aandeelhouders.

Meer over RGV is te lezen op www.rgv.nl.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie