'Veiligheid voor fietsers door aanleg fietspaden in Stenenkamer'

19 december 2013 om 00:00 Nieuws

PUTTEN - Tijdens de commissievergadering Ruimtelijke Zaken werd het voorlopig ontwerp vrijliggende fietspaden langs de Waterweg en Zuiderzeestraatweg behandeld.

Oorspronkelijk ging het om een fietspad vanaf school "Steenenkamer" naar de Oeverstraat en vanaf het Station langs de Zuiderzeestraatweg naar de Kuiterweg en de fietsstraat Stenenkamerweg.

Door het college Wij Putten, CU en de SGP is originele plan aangepast door tussen de Vanenburgerallee en de kruising Zuiderzeestraat/Waterweg (het draaiboompje) ook een fietspad aan te leggen. Daarnaast stelden zij voor om het stuk fietspad tussen "het draaiboompje" en de Oeverstraat te schrappen evenals het aanleggen van het fietspad van de kruising Waterweg/Stenenkamerseweg/Waterweg naar school "Steenenkamer".

Tijdens de discussie hierover werd een en ander nog complexer gemaakt door verkeersmaatregelen voor het gemotoriseerde verkeer er ook nog bij te betrekken. Zelfs een tunnel bij het station werd er door WIJ Putten nog bijgehaald als zijnde een wens van Gemeentebelangen? Verder werd er tijdens het 3 uur durende overleg ingesproken door de Belangenvereniging en diverse bewoners.

Gemeentebelangen nam vervolgens het initiatief door een 2-tal punten uit het voorliggende plan, de verkeersafwikkeling en kinderen fietsveilig naar school uit elkaar te trekken.

In het plan om een vrijliggend fietspad aan te leggen ten zuiden van de Zuiderzeestraatweg kon zij zich vinden, waarbij wel opgemerkt werd dat er een oplossing moet komen voor het traject tussen de kruising Waterweg/Hoornsdam/Stenenkamerseweg.

Gemeentebelangen is ook van mening dat er een degelijke verkeersstudie moet komen om de alternatieven aangedragen door het bestuur van de werkgroep Stenenkamer, route door de Kuiten, te onderzoeken.

Gemeentebelangen vindt dat er zo snel mogelijk overgegaan moet worden tot het aanleggen van fietspaden voor de veiligheid van (school) fietsers.

Het buurtschap Steenenkamer verdiend het, om snel de eerste maatregelen te nemen na jaren lang alternatieven en vertragingstactieken toe te passen.

Het 2e punt wat Gemeentebelangen betreft gaat over een aantal andere verkeersmaatregelen. Zo zou de rondweg Henselaere versneld aangelegd moeten worden, voor een goede ontsluiting van het industrieterrein, in combinatie met de mogelijkheid tot het bouwen van een tunnel op de Nijkerkerstraat onder het spoor door. In overleg met de provincie, NS en Prorail moet gekeken worden naar de financieringsmogelijkheden. Voor de toekomst staat de Randstadrail nog altijd klaar, wat betekent dat er lange wachttijden voor de spoorwegovergangen zullen ontstaan, aanrijtijden voor de hulpdiensten in knel komen en er meer sluipverkeer zal ontstaan. Nu worden er op de Hoornsdam al 8500 verkeersbewegingen gemeten per dag, op een weg die daar niet voor bedoeld is. Gemeentebelangen is van mening dat ontsluiting van Putten via de Nijkerkerstraat hoort te lopen aan de westkant van Putten en niet via de kleine landweggetjes in Steenenkamer.

Gemeentebelangen Putten.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie