Afbeelding
Maranke Pater

Grensverleggende talenten bij Hert Bier

23 april 2018 om 07:16 lokaal

PUTTEN De stichting Grensverleggende Talenten zet sinds een half jaar jongeren en volwassenen met een stoornis in het autistisch spectrum in om brouwerij Hert Bier te ondersteunen in het distribueren van hun bier.

Maranke Pater

Wie op vrijdag op uitnodiging de brouwerij van Hert Bier binnenstapt kan het afvulproces van dichtbij zien. Dan zijn de jongeren en volwassenen die onder de stichting Grensverleggende Talenten vallen er om de laatste fase van het biertappen te voldoen. Duizenden flesjes draaien over de lopende band en door de handen van de deelnemers van de stichting. Sinds de start van brouwerij Hert Bier in maart 2015 is de stichting al bij Hert Bier betrokken.

Marcel van Pijlen, één van de oprichters: ,,Onze brouwerij bestaat dankzij een grote groep vrienden van de brouwerij, die allemaal jaarlijks rente uitbetaald krijgen. De stichting Grensverleggende Talenten maakt al sinds de start houten kratjes voor ons waar ons bier in wordt verkocht.” Vorig jaar al werden er 6000 kratjes gemaakt in de werkplaats van de stichting. Sinds september zijn de deelnemers van de stichting actief met afvullen. Johan Graveland is mede-oprichter. Graveland: ,,De stichting Grensverleggende Talenten stond op het punt waarop ze na moesten denken over het stoppen van de dagbesteding en de timmerwerkplaats of dat ze door moesten gaan en nieuwe machines aan moesten schaffen. Doordat wij de deelnemers een mooie baan konden aanbieden was de keuze voor hen makkelijker. Inmiddels bieden ze dagbesteding voor een grote groep mensen met een stoornis in het autistisch spectrum.”

100.000 FLESJES Eén flesje valt op in de brouwerij. Hij heeft dan ook een mooie plek gekregen in de ontvangstruimte. Met keurige rode cijfers staat er 100.000 op geschreven. Het was Vincent die de 100.000e fles aan zag komen rollen. Vincent: ,,Ik heb een computer waar het aantal flesjes dat op de lopende band staat op geteld worden. Op een dag wisten we dat we rond lunchtijd de 100.000 zouden halen. We hebben het flesje aan zien komen en heel veel foto’s gemaakt.” Vincent staat bij de teller en houdt in de gaten of alle flesjes wel goed op de band staan en of er andere dingen mis zijn tijdens de productie. Een grote toeter hangt klaar om door hem in geknepen te worden zodra hij een foutje bespeurt. Vincent: ,,Ik sta op een punt waarop ik de vulniveaus in de flesjes controleer voordat de doppen er op komen. Ik heb een alarmbel en als er wat is toeter ik eerst. De ene keer is dat vier keer op een dag en de andere keer gebeurt er niks.” Op de dagen dat Vincent niet in de brouwerij is, werkt hij aan de houten kratjes van Hert Bier. De allereerste doos die van de lijn afkomt wordt standaard door de stichting meegenomen. Vincent: ,,We houden allemaal van bier, dus dan is het hartstikke leuk als we zelf het eerste biertje mee mogen nemen.”

EIGEN NIVEAU Voor Wim van den Brink, de vader van Vincent, is het werken in de brouwerij geweldig. Hij is aangesloten bij de stichting als begeleider van de deelnemers en kan op deze manier samen met zijn zoon werken. ,,De mensen die wij begeleiden waarderen het enorm dat ze dankzij dit werk een zinvolle dagbesteding hebben. Ze horen er echt bij en doen actief mee aan het arbeidsproces. Iedereen kan op zijn eigen niveau een bijdrage leveren.” Johan Graveland helpt de jongens op vuldagen met het afvullen: ,,In het begin was het voor beide partijen even wennen. Iedereen kreeg een plek aan de lopende band en op een dag dachten we dat het wellicht voor de afwisseling leuk zou zijn als ze rouleerden van werkplekken, maar dit bleek helemaal niet nodig, want ze waren blij met hun plek.”
Hert Bier wordt over de hele Veluwe op 300 locaties verkocht. Marcel van Pijlen: ,,Sinds kort hebben we de pils Mooi Leven. We merken dat horecagelegenheden het erg leuk vinden dat er een bierbrouwer is uit de regio. Horecaondernemers vinden het daarnaast leuk om het verhaal achter ons bier te kunnen vertellen. Dit was voor ons ook een reden om niet in de supermarkt ons bier te verkopen, want dan kunnen we ons verhaal niet meer vertellen.”

Afbeelding
Afbeelding
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie