Vanaf vandaag kunnen klanten bestellen en afhalen bij niet-essentiële winkels.
Vanaf vandaag kunnen klanten bestellen en afhalen bij niet-essentiële winkels. BDUmedia

Winkeliers Putten klaar voor afhalen

10 februari 2021 om 09:18 Winkels

PUTTEN Vanaf vandaag kunnen klanten bestellen en afhalen bij niet-essentiële winkels. Daarbij blijven natuurlijk de basisregels gelden zoals de 1,5 meter afstand, hygiënemaatregelen en thuisblijven bij klachten.

De meeste Puttense ondernemers hebben de voorbereidingen voor de nieuwe situatie inmiddels getroffen en hebben naast hun bezorgservice een afhaalfunctie ingericht. 

KLEDING AFHALEN Sanne Koetsier, eigenaar van Now Fashion geeft aan: ,,Wij hebben grote raamstickers besteld en onze klanten kunnen afhalen bij de voordeur. Hiervoor zetten we een tafel buiten. Zodra onze klanten iets besteld hebben, sturen we hen een berichtje met een tijdvak waarop de kleding kan worden afgehaald. Nu bezorgen we dagelijks en dat willen we terugbrengen naar twee keer per week. Dat gaat ons behoorlijk schelen in benzinekosten en tijd. Dus we proberen zoveel mogelijk om het afhalen op afspraak te stimuleren. Gelukkig weten onze klanten ons online goed te vinden en we zijn superblij dat we best veel bestellingen krijgen. Natuurlijk hoop ik dat de winkel zo snel mogelijk weer open mag. Ik ben een winkel begonnen, omdat ik mensen persoonlijk wil helpen en wil stylen. Maar we maken er wat van en blijven zo goed mogelijk luisteren naar de wensen van onze klanten.”

HARTSTIKKE DRUK Mariëlle Koelewijn, eigenaar van Pluk en Proef, geeft aan dat er voor haar niet zoveel gaat veranderen. ,,Ik verkoop al veel via de website en de social media. Nu krijgen onze klanten een extra optie. Ik heb vanaf het begin al een webshop gehad, maar toen duidelijk werd dat ik de deuren moest sluiten heb ik volop ingezet op online verkopen. Ik ben er hartstikke druk mee. Het inpakken en langsbrengen van onze producten kost meer tijd en levert minder omzet op, maar dat geeft niks. Ik ben erg blij dat klanten me zo goed weten te vinden. Als mensen af komen halen dat zet ik gewoon een tafel neer en geef het pakketje buiten af. Ik denk wel dat ik nog een paar dagen per week zal blijven bezorgen.”

TWEE TIJDVAKKEN Ook Wouter de Pater, eigenaar van Boekpunt, gaat zijn klanten de optie van afhalen aanbieden. ,,Omdat men vier uur van tevoren de artikelen moet bestellen, hebben wij besloten om in twee tijdvakken te werken. Onze klanten kunnen afhalen tussen 11.00 en 12.00 uur en tussen 16.00 en 17.00 uur. Tijdens die uren zet ik de deuren open en schuif een tafel naar buiten. Zo kunnen we goed de 1,5 meter afstand houden. De rest van de dag kan ik dan gewoon bestellingen blijven rijden. We proberen op alle mogelijke manieren onze klanten te blijven bedienen.”

VERLICHTING EN TAFELS Voor Hoogebeen Interieur heeft de click & collect geen toegevoegde waarde. ,,Wij doen best veel online en omdat wij onze meubelen vaak na tien tot twaalf weken leveren, hebben wij nog geen last van de sluiting van onze winkel’’, vertelt eigenaar Arjan Hoogebeen. ,,Gelukkig mogen wij nog wel leveren en monteren bij onze klanten thuis. Onze omzet halen we nu grotendeels uit de verkoop van verlichting en tafels. De overige meubelen willen onze klanten graag uitproberen in de winkel. Wij gebruiken deze tijd voor een drietal grote verbouwingen. Zo hadden we de toiletten vernieuwd en de voorkant van de winkel voorzien van een nieuwe vloer, plafonds en de balie en kantoren zijn verbouwd. Nu zijn we nog bezig om de hele kelder van een nieuwe vloer te voorzien.”

WINDOWSHOPPING Johan Noordmans, eigenaar van Van Boeijen Schoenen, weet nog niet of de afhaalfunctie voor zijn branche gunstig is, maar hij gaat wel een afhaalplek inrichten. ,,Mensen doen nu veel aan windowshopping. Ze lopen langs, maken een foto en sturen die naar ons door. Dan maken wij een afspraak bij onze klanten thuis om de schoenen te passen en te voelen. Wij zullen vooral blijven rijden om onze klanten te blijven bedienen. Misschien is de afhaalfunctie wel handig voor pantoffels of bijproducten. Maar ik vraag me ten sterkste af of dit voor ons gunstig is. Ik verwacht dat het voor ons lucratiever is om te blijven bezorgen.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie