De entree naar de Dorpsstraat is zeer complex geworden. Verkeerskundig adviesbureau komt met twee oplossingsrichtingen.
De entree naar de Dorpsstraat is zeer complex geworden. Verkeerskundig adviesbureau komt met twee oplossingsrichtingen. BDUmedia

Adviesbureau: 30-kilometerzone op de Engweg

4 mei 2021 om 12:00 Verkeer en vervoer

PUTTEN Het instellen van een 30-kilometerzone met enkele snelheidsremmmende maatregelen op de Engweg en het verbeteren van de fietsoversteekplaats naar de Dorpsstraat zou volgens verkeerskundig adviesbureau Goudappel de verkeersveiligheid op de Engweg en de entree bij de Dorpsstraat vergroten. Het verbeteren van de fietsoversteekplaats kan worden gerealiseerd door het verwijderen van de busbanen, het verbreden van de middengeleider en het ombouwen van het kruispunt Dorpsstraat-Engweg tot een T-kruispunt.

Naar verwachting komt de Engweg rond 2025 in aanmerking voor groot onderhoud. Dit is het moment voor realisatie van de gewenste inrichting van de Engweg en van de entree bij de Dorpsstraat. De verbreding van de middengeleider en de opstelruimte voor fietsers wil de gemeente Putten dit voorjaar al aanpakken.

Om een beeld te krijgen van de knelpunten is een verkeersveiligheidsonderzoek uitgevoerd. Eén van de bevindingen is dat op de Engweg de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur automobilisten ertoe brengt om sneller te rijden dan passend is bij de omgeving en inrichting van de weg. Voor fietsers en voetgangers is de weg daardoor minder veilig en prettig. Volgens het adviesbureau zorgen de aanwezige klinkers voor een lagere snelheid van het gemotoriseerde verkeer, maar ze versterken juist de beleving dat er snel wordt gereden.

COMPLEX De entree bij de Dorpsstraat is een grootschalige, drukke omgeving met zeer veel fietsverkeer. De omgeving van de dorpsentree is door de verschillende verkeersvoorzieningen, zoals busstroken, verschillende fietsroutes en afbuigend voorrang, zeer complex geworden. Al deze voorzieningen zorgen voor een rommelig wegbeeld en dat gaat ten koste van de verkeersveiligheid. Uit het onderzoek komt naar voren dat er grote kansen liggen om met een rustige omgeving het verkeersgedrag te beïnvloeden en de sterke punten van de omgeving, zoals de dorpsentree, de groene woonomgeving, de begraafplaatsen en de molen te versterken.

Bij de Engweg is een vormgeving met gemengd verkeer en een dorpse en groene uitstraling de meest voor de hand liggende oplossingsrichting. De Dorpsstraat vraagt om een afweging tussen twee oplossingsrichtingen. Zo geeft het adviesbureau een variant met behoud van aparte fietsvoorzieningen en een doorgaande lijn van de Dorpsstraat naar de rotonde. Een andere mogelijkheid is een variant die inzet op meer mengen van verkeerssoorten en een directe aansluiting van de Dorpsstraat richting de fietstunnel.

DORPS KARAKTER De tweede oplossingsrichting past maximaal bij de ambities voor het versterken van het dorpse karakter en het afwaarderen van de stroomfunctie. Maar als het niet voldoende lukt om de auto-intensiteit te verlagen, kan dit ten koste gaan van het fietscomfort en de veiligheid van vooral kwetsbare fietsers.

EFFECT ANDERE WEGEN Het instellen van de 30-kilometerzone op de Engweg en het ombouwen van het kruispunt Dorpsstraat-Engweg sorteren voor op de afwaardering van deze route en dat heeft effect op andere wegen. De prognose uit het verkeersmodel laat op de Van Geenstraat de grootste toename zien, ongeveer 2.400 voertuigbewegingen per etmaal.

Uit de berekeningen wordt duidelijk dat het effect van een nieuwe zuidelijke randweg op de Dorpsstraat-Engweg zeer gering is. De samenhang tussen de Dorpsstraat-Engweg en de eventuele aanleg van een zuidelijke randweg is er wel via de Van Geenstraat. Door afwaardering van de autofunctie van de Dorpsstraat-Engweg wordt de Van Geenstraat drukker. Een nieuwe zuidelijke randweg zorgt weer voor een afname van autoverkeer op de Van Geenstraat, waardoor deze per saldo iets rustiger wordt.

De keuze voor afwaardering van de route Engweg-Dorpsstraat vraagt om een integrale afweging. Daarom wordt dit meegenomen als discussiepunt bij het op te stellen Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie