De N303 en de Voorthuizerstraat zijn in Putten de drukste wegen.
De N303 en de Voorthuizerstraat zijn in Putten de drukste wegen. Henk Hutten

‘Met komst woonwijk rondweg steeds belangrijker’

4 juni 2021 om 14:18 Verkeer en vervoer

PUTTEN Hoge snelheid op wegen in het buitengebied, overlast van vrachtverkeer en sluipverkeer, verkeersonveilige situaties, hoge parkeerdruk, onjuiste inrichting van wegen en overlast door zandwegen zijn volgens verkeerskundig adviesbureau Goudappel de knelpunten in Putten. Dat werd duidelijk toen de commissieleden voor economie, bestuur en openbare ruimte afgelopen maandag het gemeentelijke verkeers- en vervoersplan 2020 bespraken.

De N303 en de Voorthuizerstraat komen naar voren als de drukste wegen, maar er wordt in de toekomst een stijging van verkeersbewegingen verwacht op de Nijkerkerstraat en de Van Geenstraat.

Er is een lichte afname in het aantal ongevallen geconstateerd, maar niet in het aantal gewonden en dodelijke slachtoffers. Fietsers zijn vaak betrokken bij ongevallen. Putten heeft een aantal wegvakken en kruispunten waar relatief veel ongevallen plaatsvinden. Dat betreft de rotonde Voorthuizerstraat/Garderenseweg, de Stationsstraat, de N303 (tussen Putten en Ermelo en tussen Putten en Voorthuizen) en de N798.

OVERLAST VRACHTVERKEER Mevrouw Van Zeumeren-Kuus sprak in namens de bewonersgroep aan de Harderwijkerstraat. ,,Wij vragen aandacht voor de verkeersoverlast die de bewoners aan de Harderwijkerstraat ondervinden door vrachtverkeer en het grote aantal motorrijtuigen. Vooral het vrachtverkeer dat geen bestemming Putten heeft, is een probleem. Verkeersgebruikers kiezen veelal de kortste route en verkiezen de Harderwijkerstraat boven de Oude Rijksweg. De N303 is in 2013 verlegd om het doorgaande verkeer in het dorp te ontmoedigen. Maar dat heeft niet veel opgeleverd. Ook een rondweg lost de problemen van de Harderwijkerstraat niet op. Verkeersoverlast wordt in de notitie niet apart genoemd, maar voor ons is dat het grootste knelpunt. Wij zouden graag een oplossing gepresenteerd zien binnen één tot drie jaar. De rondweg is op korte termijn geen oplossing, want dat zal zeker nog vijf tot tien jaar duren.”

Voor Arap-John Tigchelaar (Wij Putten) staat de komst van een rondweg met stip op nummer 1. ,,Door de komst van woonwijk Putten-Zuid wordt een rondweg steeds belangrijker. Als tweede komt bij ons de Engweg uit de bus.” Ook vraagt Tigchelaar nog aandacht voor extra ruimte bij scholen voor het halen en brengen van kinderen en pleit hij voor het plaatsen van meer laadpalen.

ENGWEG KNELPUNT Jan van de Brink (CU) vindt verkeersveiligheid erg belangrijk. ,,Wij prioriteren de Engweg als grootste knelpunt van Putten. Dat heeft ook te maken met de ligging van onze woonzorgcentra De Schauw en Elim aan deze weg. We moeten goede voorzieningen treffen voor deze bewoners die naar het dorp willen. De Harderwijkerstraat is ons ook een doorn in het oog met betrekking tot het vracht- en landbouwverkeer. We zouden blij zijn als daar op korte termijn wat aan gedaan kan worden. Een rondweg zou een oplossing kunnen zijn, maar het duurt nog zo lang.”

Gertine Elsenaar van het CDA vindt dat Putten goed bereikbaar moet zijn voor alle verkeersstromen. ,,Maar wat ons betreft moeten vrachtwagens die niet in Putten hoeven te zijn worden omgeleid. Ook blijven er busjes en vrachtauto’s door ons dorp rijden. Pak dat aan om de leefbaarheid van het centrum te verbeteren. De gedeputeerde wil de snelheid op de N798 niet verlagen. Maar dat blijven gevaarlijke kruisingen. We moeten daar aanpassingen op doorvoeren.”

BUITENGEBIED Robin Hoogendijk (Gemeentebelangen) geeft aan: ,,Je kunt de wegen wel aanpassen maar daarmee haal je het verkeer niet weg. We kunnen de Engweg als gevaarlijk beschouwen, omdat we er 50 kilometer mogen rijden. Veel mensen proberen de Engweg te ontwijken en daarmee wordt de Harderwijkerstraat meer gebruikt. Weggebruikers nemen niet altijd de verantwoordelijk en daarom moeten we als overheid onze verantwoordelijkheid nemen door de weg aan te passen. We kunnen er niet omheen dat die rondweg er echt moet komen. Deze zorgt voor een betere verbinding tussen Voorthuizen en Harderwijk. Zorg voor de verkeersveiligheid, niet alleen in de wijken maar ook in het buitengebied. Want ook daar wordt nog vaak te hard gereden.”

Hans ten Klooster (SGP) vindt dat de ontsluiting van de parkeerplaats Gervenhof richting de Engweg een grote plek verdient in het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan. ,,Een hoge concentratie in die hoek zorgt wellicht voor grote parkeerdruk in het centrum. Is het niet van belang om eerst te zorgen voor een goede ontsluitingsweg voordat Putten-Zuid ontwikkeld wordt. Een goede rondweg zal het centrum van vrachtverkeer verlossen, maar is een langetermijnoplossing. Laten we op korte termijn ook kijken wat we kunnen doen.”

INTEGRAAL Wethouder Koekkoek reageert op de input van de diverse fracties. ,,We hebben heel veel informatie opgehaald. Alles wat u genoemd heeft nemen we mee. De rondweg hebben we al aangekaart bij de provincie. De gedeputeerde gaf duidelijk aan dat we de komende twee jaar niet op geld moeten rekenen. Maar ze gaat wel meedenken voor oplossingen met betrekking tot Putten-Zuid. De Engweg is door meerder fracties genoemd. Onderzoek heeft uitgewezen dat daar wel verbeterpunten mogelijk zijn. Op korte termijn gaan we de oversteek vanuit het fietstunneltje aanpakken. Verder staat er groot onderhoud voor de Engweg gepland in 2025. Als we de Engweg afwaarderen wijkt het verkeer uit naar andere wegen. Het verkeer laat zich niet sturen waar wij ze langs willen hebben en weggebruikers moeten toch ergens langs. Het doel van het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan is juist om echt integraal te kijken.”

Koekkoek vervolgt: ,,Er is rond scholen geen behoefte aan meer parkeerruimte, maar meer aan kiss-and-ride-plekken. Dat is voor ons wel een aandachtspunt.”

Verkeerskundig adviesbureau Goudappel gaat ook de input van de diverse fracties meenemen in de uitwerking van een nieuw gemeentelijk verkeers- en vervoersplan.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie