College stelt Definitief Ontwerp Harderwijkerstraat vast

13 juni 2013 om 00:00 Ondernemend

PUTTEN - Op dinsdag 11 juni 2013 heeft het college van burgemeester en wethouders ingestemd met het Definitief Ontwerp (DO) voor de Harderwijkerstraat. Daarmee is een besluit genomen over het wegprofiel en de wijze waarop de vrijliggende fietspaden worden aangelegd.

Vanaf het begin zijn de bewoners van de Harderwijkerstraat betrokken bij de invulling van de plannen. Mede op basis van hun op- en aanmerkingen in het voorjaar van 2012 is het Programma van Eisen (PvE) tot stand gekomen. Na het raadsbesluit van 5 juli 2012 heeft het college van de gemeenteraad de opdracht gekregen om binnen de gestelde randvoorwaarden (en conform het opgestelde PvE) de plannen verder uit te werken.

Op woensdagavond 30 januari 2013 is het Voorlopig Ontwerp (VO) gepresenteerd aan de bewoners. Vervolgens heeft het VO een periode van zes weken ter inzage gelegen en konden inwoners een zienswijze op het ontwerp indienen. Veel inwoners hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt.

Alle reacties zijn beoordeeld en van een reactie voorzien. Hierbij is rekening gehouden met de impact die de plannen hebben voor de omwonenden, maar is ook het algemeen belang van verkeersveiligheid meegenomen. Waar mogelijk zijn de wensen en behoeften van de bewoners verwerkt in het DO. Het college is van mening dat door de ideeën en wensen van de bewoners het uiteindelijke ontwerp verder is verbeterd.

Op basis van het DO start binnenkort de procedure tot uitvoering. Naar verwachting zal de realisatie van de fietspaden plaatsvinden vanaf het voorjaar van 2014.

Op www.putten.nl zijn de plantekeningen van het Voorlopig Ontwerp en het Definitief Ontwerp te raadplegen. Ook staat op de website een overzicht van de aanpassingen in het Definitief Ontwerp.

Alle bewoners van de Harderwijkerstraat ontvangen een brief met een toelichting van de belangrijkste veranderingen van het DO ten opzichte van het VO en een inhoudelijke reactie op de door hen ingediende zienswijzen.

Aanpassingen (op hoofdlijnen) van het definitieve ontwerp

Uitstraling: meer groen en passende materiaalkeus

Vanaf het begin hebben de inwoners aangegeven dat het ontwerp recht moet doen aan de statige uitstraling van de Harderwijkerstraat: een groene, laan- en parkachtige toegangspoort voor Putten. Veel inwoners hebben daarom verzocht om meer aandacht te geven aan de welstandsaspecten door toepassing van meer groen, aanplant van bomen en gebruik van de juiste materialen. Het college heeft dit voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van het Gelders Genootschap. Dit heeft onder meer geleid tot:

- meer structuur in het groen door toepassing van beukenhagen langs de rijbaan en de aanplant van bomen aan de westzijde (zuilvormige bomen met vrije stam) om daarmee het laanachtige karakter te benadrukken. Dit levert een positief bomensaldo op van 21 bomen;

- toepassing van materialen met gedempte kleurstellingen, waardoor een rustig straatbeeld ontstaat.

Bushalte Groevenbeek verplaatst richting Brinkstraat

In het VO was sprake van een bushalte ter hoogte van Chr. College Groevenbeek. Veel inwoners hebben verzocht om verplaatsing, zowel ten behoeve van de leerlingen (i.v.m. te veel afleiding) als van de direct omwonenden. Het college heeft besloten de bushalte te verplaatsen richting de Brinkstraat.

Dit heeft voor de locatie bij Groevenbeek geleid tot de volgende aanpassingen:

- de bomen voor de school worden gespaard;

- om de wortels van de bomen niet te beschadigen, wordt een deel van het voetpad als houtvlonder uitgevoerd.

Voor de nieuwe locatie van de bushalte richting de Brinkstraat betekent dit het volgende:

- ter hoogte van het Cultureel Centrum Stroud worden haltehavens voor de bussen aangelegd;

- omdat dit extra ruimte vraagt, worden zowel aan de oost- als de westzijde een aantal bomen gekapt;

- om de wortels van de resterende bomen aan de oostzijde niet te beschadigen, wordt een deel van het voetpad aan de oostzijde als houtvlonder uitgevoerd;

- de toegang tot de Brinkstraat en de Lariksstraat wordt verbeterd door uitritblokken toe te passen (conform de CROW-richtlijnen ten aanzien van uitritconstructies richting 30 km-zones).

Bushalte t.h.v. kruising Oude Rijksweg

Ook ten aanzien van de bushalte ter hoogte van de kruising met de Oude Rijksweg zijn diverse zienswijzen ingediend. Er zijn maximale aanpassingen gedaan om meer groen en minder verharding te realiseren. Uiteraard is de (sociale en verkeers)veiligheid het belangrijkste uitgangspunt gebleven.

Aanpassing in- en uitritten

Op veler verzoek is ook gekeken naar de manoeuvreerruimte bij de in- en uitritten van de percelen. Dit heeft geleid tot een bredere uitritsituatie (van 6,00 meter) en het inkorten en/of overrijdbaar maken van de verkeersgeleiders. Omdat het verlaten van een uitrit een bijzondere verkeersmanoeuvre is (en al het overige verkeer voorrang heeft), is besloten om de uitritten extra te markeren door aanpassing van het legpatroon van de tegels. Hierdoor krijgen de uitritten extra attentiewaarde voor met name de fietsers.

Snelheids-/verkeersremmende maatregelen

Ook is verzocht om snelheid-/verkeersremmende maatregelen te nemen. Veel inwoners zijn bang dat vrijliggende fietspaden zorgen voor meer autoverkeer en hogere snelheden. Het wegprofiel voldoet echter aan alle eisen in het kader van Duurzaam Veilig. Samenvattend:

- smal wegprofiel (3,10 meter) met rijbaanscheiding die voor hulpdiensten overrijdbaar is;

- visuele wegversmalling door toepassing van hagen;

- verkeersgeleiders in de vorm van vluchtheuvels bij oversteekplaatsen voor fietsers;

- vier voetgangersoversteekplaatsen, waarvan drie uitgevoerd als verhoogde zebra om extra op te vallen, gelijkelijk verdeeld over het gehele tracé van de Harderwijkerstraat;

- de flitspaal wordt enkele meters verplaatst en blijft dus gehandhaafd.

Vrijliggende fietspaden passen bovendien volgens de CROW-richtlijnen bij de functie van de Harderwijkerstraat. Het is en blijft namelijk een verkeersader.

Milieuaspecten

Tot slot heeft het college nader onderzoek naar de milieuaspecten laten verrichten door de Omgevingsdienst Noord-Veluwe (ODNV) in samenwerking met de GGD. Tijdens de bewonersbijeenkomst van 30 januari is uitgebreid ingegaan op deze zaken. Samenvattend:

- de reconstructie voldoet aan alle voorwaarden die de Wet Geluidhinder ons stelt;

- desondanks wordt stiller wegdek toegepast om geluidsreductie te realiseren.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie