Marius viel voor de stad Harderwijk en ging samen met het Stadsmuseum op zoek naar een locatie waar zijn werk permanent getoond kon worden. Dit werd het Marius van Dokkum Museum.
Marius viel voor de stad Harderwijk en ging samen met het Stadsmuseum op zoek naar een locatie waar zijn werk permanent getoond kon worden. Dit werd het Marius van Dokkum Museum. Ruben Schipper
Uitjes in de regio

Echte mensen bij het Marius van Dokkum Museum

5 augustus 2022 om 14:46 Overig

PUTTEN De Puttenaer bezocht de leukste uitjes in de regio. Deze keer aandacht voor het Marius van Dokkum Museum. Het enige geregistreerde museum in Nederland van een levende kunstenaar.

Het is zonnig buiten en de knusse straten van Harderwijk leiden mij naar het museum. Zelfs om twaalf uur ‘s middags op een doordeweekse dag is het druk. Ondanks dat het museum niet zo groot is, is er veel te zien. En het bijzondere is dat Marius van Dokkum zelf de audiotour heeft ingesproken.

Marius’ stem klinkt in mijn oor, hij vertelt mij over het grote schilderij dat op zolder staat. ,,Dit is mijn versie van de Nachtwacht”, klinkt het. Het schilderij bestaat al langer maar vanwege de opening van dit museum heeft hij er een nog grotere versie van gemaakt. Hij werkt hier nog steeds aan, bezoekers van het museum kunnen hem dan ook tegenkomen en een praatje maken. Dat is ook de verbinding die Marius zoekt: ,,Ik vind het fijn om contact te hebben met de bezoekers van het museum waar mijn kunst hangt.”

Het museum werd in 2018 geopend door André van Duin en is mede mogelijk gemaakt door Stadsmuseum Harderwijk. Zijn expositie daar in 2015 was een succes en zo ontstond de wens om een permanente expositie van zijn werk te realiseren. De voormalige snijkamer van de Universiteit van Harderwijk stond leeg en deze locatie bleek geschikt te zijn voor een museum. Vroeger ontleedden de professoren samen met studenten lichamen tijdens de anatomische lessen, en nu drie eeuwen later, ontleed ik Marius’ schilderijen met mijn ogen. 

Op de zolder hangen nog veel meer schilderijen. Ik voel de geschiedenis in het pand, en de houten afwerking geeft een huiselijk gevoel. Wat alle schilderijen verbindt is de ‘gewone mens’ die afgebeeld is. Marius wil het publiek een (lach)spiegel voorhouden. Bijna al zijn werken zijn dan ook verbonden aan maatschappelijke thema’s. Eén daarvan is corona.

‘Peren lockdown’ is de titel van één van zijn werken. En ‘De Foodtruck’ laat zien hoe een gewone zomerse dag met mensen ineens niet meer zo normaal is in de coronaperiode. Het schilderij beeldt allerlei soorten mensen af, van kinderen tot ouderen en alles daartussenin.

Marius van Dokkum is geboren in 1957 in Andijk. Hij is getrouwd met organist en dirigent Ingeborg van Dokkum-Prins. Als kind tekende hij al veel en hij wilde later dan ook kunstschilder worden. Hij ging naar de kunstacademie en koos later de richting van illustratie en vormgeving omdat hij realistische kunst wilde maken. Iets wat in die tijd taboe was.

Na de academie werkte hij in de papierfabriek in Ugchelen. Door dit vaste inkomen kon hij zijn overige tijd besteden aan schilderen. Hij werkt daar nog steeds tien uur in de week. ,,Dat geeft een beetje structuur in mijn leven”, verkondigt Marius. Ook houdt hij contact met de maatschappij door zijn werk. ,,Als je veel mensen schildert moet je ook met mensen omgaan.”

Wanneer ik de trap afloop zie ik een nieuwe grotere ruimte voor me. De muren zijn hier blauw in plaats van groen en de ruimte straalt rust uit. Het schilderij ‘Groen!’ valt mij meteen op. Een vrouw zit op haar telefoon terwijl een vrachtwagen vlak achter haar staan te wachten bij een stoplicht. Marius vertelt dat de titel een aanvulling moet zijn op een schilderij. ,,Het schilderij moet vertellen wat er gebeurt en niet de titel. Bij de titel groen kan de interpretatie zijn dat het stoplicht al lang op groen staat maar dat de vrouw niet gaat rijden, maar daar is iedereen vrij in.”

Op de onderste verdieping hangen verschillende stillevens, waar ook de peer vaak naar voren komt. Volgens Marius is dit vanwege de komische vorm. ,,Als je ze rechtop zet lijken het net vogels. Bovendien zijn ze vanwege de rondbuikige vorm een toonbeeld van welvaart, passend in onze tijd.”

De laatste schilderijen die mij opvallen beelden ouderen af. ‘Meegaan met de tijd’ laat zien hoe twee ouderen leren hoe zij met een computer moeten omgaan. De achtergrond laat een ouderwets interieur zien. Marius vertelt hierbij over zijn schoonouders die in 2006 voor het eerst een computer kochten en er ook zo bijzaten. 

Wat ik bijzonder vind is dat Marius nooit portretten schildert van mensen die hij kent. Die audiotour verklaart dit: ,,Mijn geheugen zit vol met ouderen omdat ik veel in verzorgingstehuizen geweest bent, als ik iemand moet schilderen dan baseer ik dat simpelweg op mijn herinneringen.”

Het Marius van Dokkum Museum is van dinsdag tot en met zondag geopend. Meer info: www.mariusvandokkummuseum.nl.

Julia van Buuren

Marius van Dokkum werkt nog steeds aan zijn versie van de Nachtwacht.
Het schilderij 'Meegaan met de tijd'.
Beneden hangen er verschillende stillevens met veelal peren.
Jong en oud staan afgebeeld op het schilderij 'De Foodtruck'.
Het schilderij 'Groen!'.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie