
Door thuiswerken hebben we de auto minder vaak nodig
De coronacrisis heeft een grote invloed op de autobranche. Er worden minder nieuwe auto’s verkocht. En dat niet alleen, dit draagt ook niet bij aan de reductie van de CO2 uitstoot. Hoe dat zit lees je hier.
Wie thuiswerkt zal het als geen ander begrijpen dat de auto veel minder belangrijk is geworden. Moest je eerder regelmatig naar kantoor dan was de auto onmisbaar. Over het hele jaar genomen reden we heel wat kilometers. Mede dankzij de coronacrisis verdwijnt dat meer en meer naar de achtergrond. We worden verzocht zoveel mogelijk thuis te werken.
Wie op korte afstand van het werk woont en toch naar kantoor gaat of welke andere werkplek dan ook, kiest zelfs eerder voor de fiets dan de auto. Frisse lucht is momenteel een groot goed. Ook kiezen steeds minder mensen voor het openbaar vervoer. Daar zit je weliswaar met een mondkapje op, maar toch te midden van veel andere mensen. En dat willen we graag zo vaak mogelijk vermijden. Sowieso wordt ons gesommeerd om drukke openbare plekken uit de weg te gaan.
Af en toe een auto nodig? Huren is de oplossing
Nu de auto minder vaak wordt gebruikt, zijn ook de verkoopcijfers gedaald. Afgelopen september is het aantal registraties van nieuwe personenauto’s met maar liefst 21,9 procent gedaald ten opzichte van het vorig jaar, zo melden BOVAG, RDC en RAIvereniging.
De mensen hebben nauwelijks vertrouwen in de economie en ondernemers gaan niet snel over tot het aanbieden van auto’s van de zaak. Voor mensen die slechts af en toe een auto wensen, bestaat er de mogelijkheid tot goedkoop auto huren.
De dalende autoverkoop met naar verwachting dit jaar in totaal twintig procent minder personenauto’s heeft ook gevolgen voor de verduurzaming van ons wagenpark. De auto’s die wel rijden worden namelijk steeds ouder en dat is een zorgelijke ontwikkeling. Nieuwe auto’s rijden schoner en zuinigere dan de oudere exemplaren. Zeker in grote steden als Amsterdam, waar de drukte nog altijd enorm is, is de vervuiling dan ook groot. Mede hierom wordt het autorijden of zelfs een auto bezitten in grote steden ontmoedigt. Een auto huren als je deze echt nodig hebt, is een beter idee. Met een huurauto Amsterdam voel je niet de verantwoordelijkheid voor het dagelijks bezit van een auto die de stad en het milieu niet veel goed doet.
Nieuwe auto’s rijden schoner
Blijft staan dat de CO2 uitstoot naar beneden moet, maar het beleid van de overheid daar nog niet echt toe aanmoedigt. Bij de aanschaf van een nieuwe auto heeft de consument nog altijd te maken met een stijgende aanschafbelasting (BPM). Ook de verkoop van elektrische auto’s kan de reductie van CO2 niet zodanig verlagen dat we de norm halen. Het is dan ook zo’n gek idee niet om over te gaan tot af en toe een auto huren via Easyterra, om onnodige ritjes uit te sluiten en met de meest nieuwe auto’s op pad te zijn. Die rijden gewoonweg schoner.