Afbeelding
Foto door form PxHere

De 3 pijlers van zoekmachine optimalisatie

28 januari 2022 om 14:41 Partnercontent

Wil jij graag dat je website hoger rankt in Google? Heel begrijpelijk! Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen, maar de onderstaande 3 methoden zijn het belangrijkst. Als je deze alle drie implementeert zul je zien dat je website al veel hoger in de organische zoekresultaten staat, en dat zonder ervoor te hoeven betalen.

Gebruiksvriendelijkheid staat voorop

Niemand houdt ervan als een website traag laadt, en als je lang moet zoeken om de juiste informatie te vinden. Daarom is het belangrijk de gebruiksvriendelijkheid van je website in de gaten te houden. Dit is namelijk een van de belangrijkste onderdelen van SEO optimalisatie. Google ziet hoe snel je website is, en als je hetzelfde te bieden hebt als een concurrent, maar diens website vele malen sneller is, dan zal jouw concurrent hoger staan in de zoekresultaten. Ook is het belangrijk om het menu op logische wijze in te delen, en elke pagina de juiste titel te geven. Weten mensen waar ze de juiste informatie vinden? Kunnen ze gemakkelijk contact met je opnemen? Is het afrekenproces geoptimaliseerd? Wanneer een van deze stappen te lang duurt of te ingewikkeld is haken mensen al gauw af. Al deze stappen om gebruiksvriendelijkheid te bevorderen worden samen ook wel conversie-optimalisatie genoemd.

De teksten op je website

De tweede pijler waar SEO optimalisatie op rust is hoe sterk de teksten op je website zijn. Je moet daar de juiste zoekwoorden in vermelden, en dat precies op de juiste plek. De headings (titels) van je teksten moeten bijvoorbeeld het zoekwoord, of woorden die daarvan zijn afgeleid bevatten. Maar hoe weet je nu op welke zoekwoorden je het beste gevonden wordt? Daarvoor zul je een zoekwoordenonderzoek moeten doen. Er zijn diverse programma’s en tools voor om dat te doen (meestal betaald), maar je kunt er ook een online marketing bureau voor inschakelen. Zij zoeken dan uit wat de concurrentie is op de voor jou relevante zoekwoorden, en hoe vaak er daadwerkelijk op wordt gezocht. Aan de hand daarvan kies je de juiste zoekwoorden (of combinaties daarvan), welke je vervolgens verwerkt in je teksten. Ben je zelf geen held in het schrijven van teksten? Schakel dan een tekstschrijver of content creator in!

Linkbuilding

De derde pijler waar SEO optimalisatie op rust is linkbuilding. Je kunt tegenwoordig niet meer om linkbuilding heen, want hoe meer backlinks je naar jouw website hebt, hoe hoger je site zal ranken in Google. Je kunt zelf proberen meer backlinks te krijgen, door bijvoorbeeld persberichten te sturen naar relevante nieuwssites, of door bloggers te benaderen en ze een gratis product aan te bieden. Dit is echter tijdrovend, en is moeilijk te doen op grote schaal. Daarom kiezen veel ondernemers ervoor om hun linkbuilding uit te besteden aan gespecialiseerde bedrijven. Zij zorgen dan voor het schrijven van de content (met de juiste zoektermen erin verwerkt) en plaatsen deze vervolgens op relevante websites, met een link naar de jouwe.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie