Yannick Martens, werkzaam voor sportmerk adidas.
Yannick Martens, werkzaam voor sportmerk adidas. adidas Football

Yannick Martens voor zijn werk naar Qatar: ‘Wij willen de beste social content van de wereld posten’

20 november 2022 om 20:00 Voetbal

EDE/REGIO Het WK-voetbal in Qatar staat voor de deur, een unieke voetbalreis voor ons allemaal. Een toernooi dat voor het eerst in de wintermaanden wordt georganiseerd. Een toernooi met veel gezichten. Een toernooi op het veld, maar ook buiten het veld. Waar het gaat om de mooiste shirt designs en de beste representativiteit op social media. Vraag dat maar aan Yannick Martens die voor adidas, het sportmerk met de drie strepen, samen met zijn team de social media gaat verzorgen voor adidas Football.

door Dick Martens

Sinds een half jaar maakt hij deel uit van het wereldconcern en in die hoedanigheid verricht hij sinds donderdag in Qatar zijn werkzaamheden. Yannicks adidas-voorbereidingen op het WK in Qatar zijn ten tijde van het interview in volle gang. Echter, voor eerdere projecten was hij afgelopen jaar al bij Juventus, waar hij Paul Pogba bezocht en onlangs was hij ook nog medeverantwoordelijk voor de social mediacampagne van de winnaar van de prestigieuze Ballon d’Or, Karim Benzema, die vorig seizoen een cruciale rol speelde in de Champions League-titel van Real Madrid. ,,Samen met mijn team en digital creators of agencies ter plaatse, hebben wij met hem de nodige video’s en foto’s gemaakt voor verschillende doeleinden. Op deze shoots leer je de spelers, maar ook de impact van social media, pas echt kennen.” 

Social media moet, zeker in deze tijd, niet alleen inspirerend zijn, het moet herkenbaar en deelbaar zijn

VEEL ERVARING Yannick (30), geboren en getogen in Renkum waar hij voetbalde bij RVW en later ook nog bij het Wageningse SKV, begon zijn ‘social-media-reis’ via het mediabedrijf Lukkien in Ede, waarna hij als accountmanager overstapte naar Wannahaves/433, één van de grootste online voetbalplatforms ter wereld. Via eenzelfde functie kwam hij terecht bij Isobar, waarna hij Nederland verruilde voor de Oostenrijkse stad Salzburg om daar, als Global Social Media Manager in dienst te treden bij Red Bull. ,,Mooie werkgevers waar ik heel veel ervaring heb kunnen opdoen en vrijwel altijd met sport en content bezig was. Een droom toch? In april dit jaar kreeg ik een mooi aanbod van adidas om daar als Senior Social Media Manager adidas Football in Herzogenaurach (Beieren, Duitsland) in dienst te komen. Opnieuw een mooie uitdaging en met het WK in Qatar in aantocht weer een verrijking voor mijn persoonlijk carrière.’’

INDRUKWEKKEND Op het moment van het interview verblijft Yannick in Londen, waar hij overigens eind juli voor adidas ook getuige was van de EK-finale bij de vrouwen. ,,Dat was voor een van de ‘World Cup Shoots’ die straks, tijdens het WK, via social media wereldwijd zichtbaar zullen zijn. We proberen zoveel mogelijk content te creëren die bij gaat dragen aan zowel onze reactieve strategie, maar ook de algehele merkcampagne door middel van extra video’s voor de verschillende platforms. We moeten op (bijna) alles voorbereid zijn. Veel kan en mag ik helaas nog niet over de WK-campagne zeggen, maar dat het ‘indrukwekkend’ wordt, is zeker.” 

(de tekst gaat onder de foto verder)


Yannick Martens (10) in 2002 op de foto met de huidige bondscoach Louis van Gaal. - Privéfoto Yannick Martens

,,Voor en tijdens het WK zullen we die video’s en foto’s via de diverse social mediakanalen dan gaan verspreiden. Social media moet, zeker in deze tijd, niet alleen inspirerend zijn, het moet herkenbaar en deelbaar zijn. Daarvoor zijn we in Londen om nog meer van deze ‘korte content’ te maken. Reactieve content is bijvoorbeeld content waarbij we ‘een adidas-speler’ of een land dat door adidas gesponsord wordt, kunnen uitlichten op een manier zoals alleen wij dat kunnen.” 

Ik kijk zeker uit naar het WK. Een unieke kans, die je misschien nooit meer krijgt

GROTE FAMILIE Landen die door adidas worden gesponsord zijn Duitsland, België, Japan, Mexico, Argentinië, Spanje en Wales. ,,Ook spelen er natuurlijk veel spelers die op het WK actief zijn op ‘onze’ schoenen. Een voorbeeld is dan Karim Benzema, die in het Franse team in Nike-kleding speelt. Het is dan onze taak om hem wel te kunnen belichten op een manier, dat het concurrerende logo niet in beeld wordt gebracht. Voor spelers zoals Lionel Messi is dit eenvoudiger omdat we zowel shirt- als zijn schoensponsor zijn. Het creëren van deze content doen we hier in Londen met verschillende agency’s, maar ook met de hulp van mijn collega’s van de overall social mediakanalen en brandcommunicatie van adidas. Dit aangezien ik alleen verantwoordelijk ben voor Football, maar er natuurlijk ook op onze algemene adidas-kanalen over de WK gesproken moet worden. Het zogeheten ‘brand team’ maakt een aantal campagnes per jaar rond de belangrijke evenementen waarvan dit jaar het WK in Qatar er één is. Daarom moeten we opereren als een grote familie.”

BESTE CONTENT Adidas is een van de officiële WK-sponsoren. Zo is het merk de sponsor van officiële WK bal, de ‘Al Rihla’, wat ‘de reis’ betekent in het Arabisch. ,,Het ontwerp is gebaseerd op de Arabische cultuur en architectuur. In Qatar is mijn doel om er mede voor te zorgen, dat wij de beste social content posten (en maken) van de hele wereld. Iedereen moet het over onze content hebben. De toekomst is altijd moeilijk te voorspellen, dus ik zou ook niet kunnen zeggen ‘what’s next’ als het gaat om mijn carrière. Eerst ga ik mij focussen op adidas en het WK. Voor mij is het een mooie uitdaging op een wereldpodium, waar ik zeker naar uitkijk. Een unieke kans, die je misschien nooit meer krijgt.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie