Het moet ergens in de zomer van 2002 geweest zijn. Stroeënaren Paul Kooloos, Pieter de Kruif en Frans Stroet lopen elkaar tegen het lijf op een lokaal evenement. Ze raken aan de praat over de passie die ze samen delen: trekkertrek.

De mannen gaan regelmatig in de regio kijken bij wedstrijden. 'Mooi werk' vinden ze dat. Boeren die in het weekend hun trekkers uit de stal halen en de pk’s eruit persen in een onderlinge strijd. Zou het een idee zijn om een wedstrijd in het eigen dorp te organiseren?

EVENEMENTENSTOP Zo begon in mei 2003 het evenement Megapull Stroe, met het jaar erna al fungerend als locatie voor het Nederlands Kampioenschap. Intussen is het uitgegroeid tot een beroemd en zeer goed bezocht spektakel in zijn soort. Frans Stroet zegt dat het Stroe écht op de kaart heeft gezet.

Maar dit jaar maken de organisatoren noodgedwongen pas op de plaats door het coronavirus. ,,We zagen al heel snel dat het de verkeerde kant op ging”, zegt organisator Erwin Ploeg (34) uit Barneveld over het nieuws dat het virus half maart ook Nederland had bereikt. ,,Evenementen waar veel mensen met elkaar in contact komen, maar die niet noodzakelijk zijn om te houden, zag je in andere landen al snel geschrapt worden. Dus was het gauw duidelijk dat hier ook een evenementenstop zou komen. De vraag was alleen hoe lang die zou duren. We hadden eerst nog goede hoop, als we keken naar het verloop in China, maar toen het virus wereldwijd om zich heen sloeg, duurde het langer dan verwacht. Dan gaat gezondheid gewoon voor.”

Ik vind de beleving tijdens zo’n evenement heel bijzonder, met de sfeer, het geluid en die pk-power van de machines.

TIENDUIZEND PK Ploeg is voorzitter van de stichting Megapull Stroe. Het bestuur bestaat uit vijf leden. Hij wijst op de vaste kosten die al gemaakt zijn, zoals voor de marketing en de voorbereidingen van een nieuwe website. ,,Een deel daarvan is doorgeschoven naar volgend jaar. Er komt ook altijd een speciale krant uit, met een oplage van zestigduizend stuks, waar ook onze sponsoren publiciteit krijgen. Die geven we nu niet uit. Ook daar zijn al wat kosten voor gemaakt. Dat gaat om enkele duizenden euro’s.”

De Barnevelder is al drie jaar bestuursvoorzitter. Het is een passie van Ploeg om evenementen te organiseren, terwijl zijn dagelijks werk bestaat uit de inkoop van relatiegeschenken. ,,Alles moet op één dag samenkomen, voor publiek en sponsoren. Als dat slaagt, geeft dat veel voldoening. Ik vind de beleving tijdens zo’n evenement heel bijzonder, met de sfeer, het geluid en die pk-power van de machines. Dat doet wel iets met de mensen die er staan. Ze maken er echt een dagje uit van, met familie en vrienden. Sommigen zitten al twee uur van tevoren op een stoeltje langs de baan te wachten. Het publiek komt uit het hele land en uit allerlei Europese landen.”

De redactie selecteert, voor u, wekelijks een aantal belangrijke, spraakmakende of opmerkelijke verhalen uit de regio.

Op de pulldag komen normaliter zo’n honderdtachtig deelnemers, verdeeld over achttien klasses. ,,Dat gaat op basis van pk’s en gewicht. Wij organiseren een wedstrijd voor de zwaarste categorieën, waar er in ons land zo’n vijf tot zes wedstrijden van zijn. Dan gaat het om tractoren tot tienduizend pk. De eigenaren bouwen deze machines zelf. Het gaat dan om de afstelling van de motoren die tot het maximale worden opgerekt, om ze zo krachtig mogelijk te maken. Dat brengt wel het risico met zich mee dat ze soms de motor of een turbo opblazen. Sommige teams zijn dag en nacht bezig met de voorbereiding, de een met een betaalde baan, de ander als hobby. Bij sommige teams gaat het zelfs om investeringen van enkele tonnen per jaar.”

Tijdens de pulldag is er een apart terrein waar kinderen zich kunnen vermaken om te spelen, met springkussen, trampolines schminken, quads, een clown en micropulling met kleinere machines.

HOOGSTE OGEN Het Europees Kampioenschap in 2017 was een hoogtepunt voor de organisatoren. ,,Dan is de sfeer anders, omdat je veel bezoekers uit het buitenland hebt. Dit vindt één keer in de vijf jaar plaats in Nederland. Als je dat dan mag organiseren, is dat fantastisch.” Ploeg verklaart dat er binnen de tractorpulling geen soort van ‘Max Verstappen’ bestaat die vaak wint. Het gaat om de diverse klasses die elk een eigen competitie hebben. Uiteraard gooien de opgevoerde machines met de meest pk’s de hoogste ogen. ,,Het idee is dat je de sleepwagen zo ver mogelijk vooruit trekt, waarbij een aantal aspecten van belang zijn, zoals het vermogen, de gewichtsverdeling, het profiel en de spanning van de banden en de conditie van de baan. Dat verschilt per moment en de omstandigheden, daar kun je vaak weinig van zeggen.”

Als de baan vochtig is dan is die uiteraard anders dan bij droogte. Megapull moest zelfs weleens afgelasten doordat het terrein té modderig was. Zo viel één dag van het Europees Kampioenschap ook letterlijk in het water. Met veel rijplaten en inzet van de vrijwilligers kon de zaterdag toen wel doorgang vinden.

Het plan was om in 2020 twee klasses standaardtractoren toe te voegen, met machines die niet opgevoerd zijn. ,,Dat wordt breed gedragen door rijders en bezoekers uit de buurt, maar dat kan dus ook niet plaatsvinden.” Bovendien zou er dit jaar veel live publiciteit via sociale media zijn (zoals Instagram) en er zou een drone met camera boven de baan vliegen. Dat blijft in het vat zitten voor 2021.

Het evenement vindt overigens altijd plaats op het Malenveld in Stroe. Ploeg verklaart dat de organisatoren rustig af moeten wachten hoe het virus zich in de loop der tijd zal ontwikkelen, richting het volgende jaar. ,,Daar is nu nog niks over te zeggen. Het zou mooi zijn als er snel een vaccin wordt gevonden. Laten we dat hopen, en met z’n allen gezond te blijven.”

Gruwelijke adrenalinekick door je lijf

DENNIS JORDAAN ,,Mijn broer Mauritz en ik doen nu vier jaar mee met ons hele team. We hebben een MAN truck gekocht met een V10 motor, met tien cilinders dus. De machine bouw je speciaal om voor pullwedstrijden”, zegt Dennis Jordaan (28) uit IJzendoorn.

Zijn broer was automonteur en heeft affiniteit met techniek, terwijl hij zelf directielid is bij Falk Bouwsystemen. Het team van de broers heet Dark Tornado. Het gebruikt voor zijn machine daarom donkere tinten blauw en grijs. ,,We blazen hopelijk als een krachtige tornado over de baan. Er is bij niemand bekend hoeveel pk’s je nu echt hebt. Als je dat echt wil weten, moet je hem op een testbank zetten, maar die is er niet in ons land. Dus zijn we naar Denemarken geweest toen we alles op de truck zo gemaakt hadden als we wilden. Daar simuleren ze een 'run', waardoor we direct zien konden zien of je meer pk’s hebt, als je iets aan je machine wijzigt. Je kunt het allemaal goed afstellen. Toen merkten we dat hij ruim over de tweeduizend pk gaat.”

Het team zou dit jaar voor de tweede jaar meedoen in de hoogste Supersportklasse. ,,Je zet druk en de turbo moet je als het ware aan de gang slingeren. Dan begint alles te fluiten en te shaken en komen de pk’s vrij, terwijl de sleepwagen je af probeert te remmen.

Dat is een gruwelijke adrenalinekick. Die schiet dan door je lijf. Je speelt op het randje en hoopt dat alles heel blijft. Vervolgens is er de spanning: hoe je gaat scoren ten opzichte van de andere deelnemers?

We zijn zelf één keer kampioen geweest in de sportklasse. Uiteraard hopen we dat dit in de zwaarste klasse ook nog een keer lukt. Hier mag je alles aan je machine doen wat je maar wilt. Er zijn bijna geen restricties. Dat is erg gaaf.”

Bij één pull-evenement blies Dark Tornado toch de turbo kapot en in Denemarken kwam Dennis erachter dat er een scheur in het motorblok zat, zodat er een nieuwe ingebouwd moest worden. Een kostbare grap. Hij schat dat deelname voor de meeste teams zo tussen de 20.000 en 60.000 euro per jaar kost. ,,Dat hangt er vanaf wat je wil investeren en wat er kapot gaat. Bovendien verschilt het hoeveel je gesponsord krijgt.”

Dennis baalt extreem omdat Dark Tornado net helemaal klaar stond om aan het pullseizoen te beginnen op het moment dat het coronavirus roet in het eten gooide. ,,We weten pas als we een wedstrijd hebben, hoe goed onze machine het gaat doen.” Hij hoopt dat dit in september van dit jaar toch nog duidelijk zal worden. ,,Wij zorgen er in elk geval voor dat hij klaar staat.”

Ze doen altijd een beetje gekker

HEIN KEVELAM ,,Normaal hebben we ongeveer vijfendertig evenementen per jaar, waarmee we zo’n honderdduizend bezoekers bedienen”, zegt Gert Hein Kevelam uit Garderen.

Hij was lange tijd interimmanager bij diverse firma’s en is sinds begin 2019 general manager van de overkoepelende tractorpulling federatie (NTTO), een vereniging met enkele BV’s. ,,We hebben twee tot drie indoorwedstrijden in de periode februari en maart. Vanaf Koningsdag tot eind september zijn we buiten actief in het hele land. Officieel staan er voor dit jaar nog drie evenementen op de kalender in september, maar die staan wel met het potlood geschreven, want zonder publiek is het geen leuk spelletje meer. Voor de sport is dit een hard gelag.”

Kevelam zelf vindt tractorpulling ook 'erg leuk'. Dat zit hem in de combinatie van sport en techniek. ,,De wedstrijd voor een individuele deelnemer duurt ongeveer vijftien seconden, waarvoor hij de hele winter in de schuur aan het sleutelen is. Als de tractor kapot gaat, moet hij weer aan de slag om zijn tractor weer in orde te krijgen voor het volgende evenement.”

Het bijzondere van de manifestatie in Stroe vindt Kevelam dat het behoort tot de top vijf van Nederland. De Gardereen vindt het leuk dat hij ook de manier van doen kent die de inwoners van Stroe en Kootwijkerbroek typeert. Hij omschrijft deze mentaliteit: ‘Als het niet kan, gaat het toch gebeuren’, los van de coronacrisis. ,,Ze bedenken altijd iets waarmee ze zich onderscheiden. Zo hadden ze in 2019 een enorm groot scherm en een bewegende camera op een kabelbaan. Ze doen het altijd een beetje gekker dan de anderen. Het Europees Kampioenschap in 2017 was geweldig.”

Kevelam zegt dat de NTTO de klap van corona wel te boven zal komen. ,,We schudden een keer met ons hoofd, maar we gaan door.”

door Freek Wolff

Evert van Beek
Foto: Evert van Beek
Het publiek maakt er echt een dagje uit van, met familie en vrienden. Sommigen zitten al twee uur van tevoren op een stoeltje langs de baan te wachten.