Marco Jansen

De horeca en evenementenbranche worden hard geraakt door het coronavirus. Bij Henk van Emous van partycentrum De Huifkar regende het annuleringen. ,,De eerste twee weken zijn er wel voor bijna 1000 man aan evenementen geschrapt of verplaatst. Onder meer een dance classics-avond, diner en pubquiz gingen tot in april niet door.''

Zondag 15 maart werd ook duidelijk dat zijn pannenkoekenrestaurant dicht moest. ,,We waren nog open, maar om 18.00 uur was het klaar. ,,Sindsdien staan we stil. Een pannenkoek is geen afhaalartikel om omzet mee te halen. Als we de koeling open moeten houden, kost het evengoed nog geld. Het is mooi weer, maar de wereld ziet er ineens heel anders uit. Ik hoop dat dit op 6 april ten einde is, maar ik heb er een hard hoofd in.'' Van Emous heeft werktijdverkorting voor zijn personeel gevraagd en uitstel van belastingen. In de tussentijd pakt hij een schilderklus op.

Fat Alice en De Muur zijn afhaal begonnen, terwijl Chicky's Fresh Potatoes en 't Smulhuisje uitgebreider zijn gaan bezorgen. Een tiental ondernemers van Horeca Putten is 17 maart bijeen geweest. De gemeente is per brief gevraagd om uitstel van reclame- en ozb-belasting. ,,Dat was binnen 24 uur geregeld.''

Ik hoop dat dit op 6 april ten einde is, maar ik heb er een hard hoofd in[GEEN KORTINGEN] Ben Kooijman, eigenaar van Modestal 2.0 en citymanager in Harderwijk, roept ondernemers op hun rust te bewaren en altijd de richtlijnen van het RIVM te volgen. ,,Voor mij geldt dat we klanten nog met kleding kunnen helpen, maar voedsel en toiletpapier gaan voor. Krampachtig met kortingen strooien om mensen toch maar binnen te krijgen leidt tot je ondergang. Ook moeten mensen op korte termijn niet teveel verwachten van bezorgdiensten op webshops. Mensen zijn nu bezig met hun huis, de bouwmarkt en woninginrichter doen het goed, en moeten blijven eten. Een noodsprong is voor de anderen niet de oplossing. Wel helpt een goede focus op het beheersen van alle kosten en zoveel mogelijk afspraken maken met leveranciers, verhuurders en verzekeraars. De verhuurder die de huur met twee of drie maanden opschort is niet de oplossing. Iedereen in de keten moet zijn verlies nemen en waar het kan zijn steentje bijdragen.''

Jörgen Schuurman heeft de lunchroom van Visgilde Foppen moeten sluiten. Geen horecadeel kost hem bijna de helft van zijn omzet. ,,Gelukkig draait de winkel gewoon door, die verkoop is relatief normaal. We gaan naast warme nu ook koude maaltijden thuis bezorgen. Een ook een visje thuisbezorgen is een kleine moeite, nu we de bezorgfietsen en het personeel toch hebben.''

Iedereen in de keten moet zijn verlies nemen en waar het kan zijn steentje bijdragen[NIET VEILIG] Kapsalons en nagelstudio's werd maandagavond geadviseerd de deuren te sluiten. Dat besluit had Tamara van den Brink van Ami Kappers 's middags om 13.00 uur al genomen. ,,We zijn op advies van de Anko een dag dicht geweest. Uiteindelijk hebben veel landelijke ketens samen gezegd dicht te gaan. Daar ben ik blij mee, want ik stond er zelf niet meer achter om open te blijven, ondanks dat het van de overheid nog mocht en we alleen nog op afspraak werkten. Als kapper kun je geen 1,5 meer afstand houden met de klant. De angst voor gezondheidsrisico's werd groter en ik kon geen veilige werkplek meer bieden voor mijn medewerkers.''

Corine Timmer, medewerkster bij Broekhuis Mode, had een rustige maandag. ,,Het weekend viel nog relatief mee, maar vandaag heb ik niemand binnen gehad op de damesafdeling. Mensen hun hoofd staat er niet naar. Mijn collega Gerwin had bij de heren nog wel wat klanten. Doordeweeks kwamen er wel mensen kleren terugbrengen omdat hun feestje niet doorging. Dan sta je gewoon in de min. We doen veel op Facebook en Instagram. We hebben een groot winkeloppervlak, dus je kunt hier veilig winkelen.''

[SPEELGOED] Doordat mensen tijd over hebben om te klussen, had Aalt Geitenbeek van Jecor vakbouwmarkt afgelopen weekend veel mensen over de vloer. ,,Het was echt druk, maar het was beter te handelen dan maandag 16 maart. Toen gingen de scholen dicht en kochten veel mensen speelgoed om de kinderen tevreden te houden. Er is veel vraag naar puzzels, spelletjes en trampolines. Veel ouders zien nu pas wat de juf doet.'' De bouwmarkt heeft inmiddels maatregelen getroffen. ,,We hebben spullen om de kassa gezet zodat mensen niet dichtbij komen en waarschuwen regelmatig. Mensen worden wel boos dat we geen contant geld meer met de hand aanpakken; dit moet op de balie worden gelegd. Maar sommige ouderen willen daar niet aan.''

Veel ouders zien nu pas wat de juf doetOok Mark Daamen, supermarktmanager van Jumbo Putten, ziet dat mensen meer kopen dan normaal 'maar kasten raken ook een keer vol'. ,,Het zijn hier niet zulke hamsterpraktijken als in het westen. Toiletpapier wordt wel gehamsterd. Wij verkopen niet meer dan twee rollen tegelijk, en maximaal twee doosjes paracetamol.'' De standaard richtlijn gaat Jumbo vanaf deze week communiceren op hesjes van de medewerkers: 'Ik ben voor u aan het werk, houd 1,5 meter afstand'. Een uurtje voor ouderen komt er niet. ,,Wel geven we aan wanneer het rustiger is: tussen 9.00 en 10.00 en na 18.00 uur.''