Harderwijkerstraat bundelt krachten

26 september 2011 om 00:00 Nieuws

De initiatiefnemers van de bijeenkomst waren Edwin Bedijn en Hennie Kempers, beiden van de Harderwijkerstraat. Bedijn gaf eerst het woord aan Roelof Koekkoek, wethouder van openbare werken en verkeer. Over de flitspalen die eerder dit jaar aan de Harderwijkerstraat weggehaald zijn, zei de wethouder: ,,Van de gemeente hadden ze mogen blijven staan. Maar sinds 2006 gaat de gemeente er niet meer over maar het Openbaar Ministerie.'' Volgens Kempers is geconstateerd dat een week nadat de flitspalen weg waren, 25% al weer te hard reed. Verder legde wethouder Koekkoek uit dat 2 miljoen euro gereserveerd is voor veilige(r) fietsroutes, waarbij in het collegeprogramma vier prioriteiten genoemd worden: fietsenparkeerplaatsen in het centrum, fietsroute in Steenenkamer, kindveilige oversteek tussen Bijsteren en de sportvelden en het fietsverkeer langs de Harderwijkerstraat. Volgens Koekkoek zitten er soms ook subsidies van de provincie aan. Hij liet zich er niet over uit welke projecten de meeste kansen maken: ,,De plaatselijke politiek maakt een keuze uit genoemde prioriteiten. Wat aan het één besteed wordt, kan niet aan het ander besteed worden.''

PUTTEN - Vorige week donderdagavond kwamen bewoners van de Harderwijkerstraat in het gemeentehuis samen om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid op en aan die straat te bespreken. En om een commissie in het leven te roepen, die namens de bewoners met de gemeente in gesprek gaat. Ongeveer 25 bewoners waren aanwezig. door Tijs van den Brink

Leefbaarheid en veiligheid

Bedijn vroeg aandacht voor de veiligheid van de fietsers en voetgangers en de leefbaarheid voor de bewoners van de Harderwijkerstraat: ,,Dagelijks rijden zo'n 9.000 auto's en vrachtverkeer door onze straat en zonder maatregelen zal dit aantal alleen maar groeien. Omdat er iedere dag ook 600 fietsers, vooral scholieren, door de straat rijden, leidt dit tot zeer gevaarlijke situaties. Ook de oversteekplaatsen voor voetgangers, met name ter hoogte van het ouderencentrum, zijn niet veilig. De Harderwijkerstraat loopt dwars door Putten, met aan twee kanten grote woonwijken, een regionale middelbare school en een ouderencentrum. Daardoor is deze straat niet geschikt voor deze almaar toenemende verkeersstroom en wordt de situatie onhoudbaar. We moeten er bij de gemeente op aandringen om de verkeersproblemen structureel aan te pakken door het aantal auto's en vrachtauto's door het dorp drastisch te verminderen. Ook andere straten in het dorp kampen met dit probleem. Verder moet de op te richten commissie namens de bewoners van de Harderwijkerstraat ook met de gemeente in gesprek gaan over de leefbaarheid in hun straat, want ook de toenemende geluidsoverlast, de gevolgen voor hun gezondheid en de trillingen die in de woningen merk- en zichtbaar zijn, baren hun grote zorgen. De gemeente heeft aangegeven open te staan voor ideeën en voorstellen van de bewoners. Vanwege het in het najaar beschikbaar komende budget voor het verbeteren van de veiligheid voor fietsers, zullen we snel moeten handelen. Laten we er met z'n allen tegenaan gaan.''

Presentatie

Twee andere bewoners van de Harderwijkerstraat, Emma de Jong en Alrik de Haas hadden uitvoerig nagedacht over de problematiek van de Harderwijkerstraat en gaven een presentatie, waarin ze pleitten voor vrijliggende fietspaden. Ze maakten zichtbaar hoe de situatie op dit moment is. Als andere mogelijke oplossingen noemden ze: wegversmallingen en -vernauwingen, verhoogde zebrapaden, flitspalen, het weren van landbouwverkeer en vrachtverkeer in de fietsspits en inhaalverboden. Volgens de presentatoren zien ook Groevenbeek en het Parkhotel uit naar een structurele oplossing van de problemen.

Arap-John Tigchelaar, bestuurslid van Wij Putten, vertelde over de enquête die Wij Putten gehouden heeft onder inwoners van Putten over de Harderwijkerstraat: ,,Het leeft ontzettend. Wij Putten trekt zich de problemen van de Harderwijkerstraat erg aan. Als enige partij hadden we de Harderwijkerstraat in ons verkiezingsprogramma staan. In het collegeprogramma komt de Harderwijkerstraat in die zin voor, dat in de bestuurlijke afweging meegenomen zal worden of er vrijliggende fietspaden dienen te komen.''

Rondweg

Volgens meerderen is het aantal dodelijke ongelukken op de Harderwijkerstraat tot nu toe gelukkig beperkt maar vinden er regelmatig valpartijen plaats, die niet geregistreerd worden. Over vrijliggende fietspaden was nog niet iedereen het eens. Veel bewoners vrezen dan de parkeergelegenheden, groenstroken en voetpaden kwijt te raken, zodat het verkeer nog dichterbij de woningen komt en er van de bewoners opnieuw offers gevraagd worden ter faveure van het auto- en vrachtverkeer.

Allen waren het er over eens dat er veel doorgaand verkeer van de Harderwijkerstraat af moet. Dat zou bereikt kunnen worden door de straat zo in te richten dat het niet meer aantrekkelijk is om die route te kiezen. Men besefte wel dat andere wegen in Putten dan drukker worden. Volgens sommigen zou een nieuwe rondweg in Putten dé oplossing zijn. Bedijn vond dat de wethouder te gemakkelijk zegt dat dit een gepasseerd station is: ,,Een rondweg om ons dorp heen is echt de enige structurele oplossing voor het bestrijden van de toenemende verkeersproblematiek in Putten. Het leeuwendeel van het auto- en vrachtverkeer gebruikt onze straten voor het doorrijden naar bestemmingen elders in de regio. En door de toenemende woningbouw en bedrijvigheid om ons heen zal de huidige situatie in de toekomst alleen maar tot grotere problemen leiden.'' Ook werd naar voren gebracht of er contacten met de provincie gezocht moeten worden, omdat het om een provinciale weg gaat.

Bewonerscommissie

De bewoners van de Harderwijkerstraat willen, net als Huinen en Steenenkamer, bij de gemeente en de politieke partijen aandacht vragen voor hun problemen. Zoals Huinen en Steenenkamer voor hun (verkeers)problemen belangengroepen oprichtten, zo willen de bewoners van de Harderwijkerstraat een bewonerscommissie oprichten. Die moet bestaan uit vier à vijf personen, die de ongeveer honderd woningen aan de Harderwijkerstraat vertegenwoordigen. Er moet voldoende draagkracht zijn voor de ideeën en voorstellen waar de bewonerscommissie mee naar buiten treedt. Men is op zoek naar geschikte kandidaten voor de bewonerscommissie, belangstellenden kunnen zich melden. De contacten met de bewoners zullen verlopen via vergaderingen, pers en mail. Een nieuwsbrief met een verslag van deze vergadering zal gestuurd worden aan de bewoners. En de bewoners zullen op de hoogte gehouden worden van de gesprekken met de gemeente. Bedijn deelde tot slot ook nog mee dat er gewerkt wordt aan een website onder de naam: www.harderwijkerstraat.nl, zodat men gemakkelijk informatie kan uitwisselen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie