Duurzame relaties als wapen tegen crisis

17 oktober 2011 om 00:00 Nieuws

PUTTEN - Puttense bedrijven weten zich tegen de economische crisis te weren, door in te zetten op een duurzame relatie met de klant. Daarbij ligt de focus op het beheersbaar houden van de kosten op de lange termijn. R2 Bedrijfs- en Promokleding en Meiling Meesterschilders in Putten hebben elkaar in deze werkwijze gevonden.

,,De Puttense werkmentaliteit wordt ook buiten de gemeentegrens gewaardeerd'', weet Alex Meiling. Samen met zijn broer Mathijs staat hij aan het roer van het familiebedrijf. Daarmee zijn zij alweer de vierde generatie in een bedrijf dat ruim 80 jaar bestaat. Een van de redenen waarom Meiling anno 2011 als gezond bedrijf met ruim 40 medewerkers in de markt staat, is de bedrijfsfilosofie. Alex vertelt: ,,In 1928 is mijn overgrootvader begonnen als schilder. Hij droeg het schildermateriaal bij zich en ging de boerderijen langs voor schilder klusjes. Later kwam daar een karretje bij, nog later een bakfiets. Opa huurde de eerste mensen in en oma Meiling begon met een winkel in verfbenodigdheden. Ook toen al was het gewoon aanpakken, oplossingen vinden en met de klant meedenken.'' Het klinkt simpel, maar inmiddels heeft het bedrijf een schildertak, een spuiterij en een interieur- en decoratiewinkel.

Betrokkenheid

Richard van de Langemheen van R2 Bedrijfs- en Promokleding werkt eigenlijk op dezelfde manier.

Op basis van deze werkmentaliteit hebben beide bedrijven elkaar gevonden. ,,R2 weet de juiste invulling te geven aan onze wensen op het gebied van bedrijfskleding. Die is natuurlijk per bedrijfsonderdeel anders, maar we houden graag één uitstraling als bedrijf'', aldus Alex. ,,Daarnaast heb je te maken met veiligheid. Denk maar eens aan het werk van de glaszetter. Bij R2 krijg je zowel kleding als service van hoge kwaliteit.'' Een andere overeenkomst tussen de ondernemingen is hun betrokkenheid bij de samenleving. Beide bedrijven tonen veel initiatief op het gebied van sport en verenigingsleven. Die betrokkenheid zie je terug in hun werk.

Meedenken

Richard (R2) vertelt: ,,Het gaat niet alleen om het verkopen van je product, het gaat erom dat je je inleeft in de klant. Dat doe je niet door alleen op korte termijn te denken. Zo denk ik samen met de klant na over een bestelsysteem dat tijd en moeite bespaart. Vaak gebeurt dit op locatie van het bedrijf, maar eventueel rijden we naar het adres waar de medewerker zich bevindt. Dit hoeft overigens maar een keer, omdat daarna alle maten en specificaties worden opgeslagen. Op lange termijn drukt dit de kosten, omdat op deze manier nooit te veel wordt ingekocht.'' Alex (Meiling) sluit zich hierbij aan. ,,Met het schildersbedrijf bieden wij een onderhoudsplan voor schilderwerk, waarbinnen het volledige onderhoud is opgenomen voor 15 tot 20 jaar. Zo blijven de kosten beheersbaar en voorspelbaar, iets wat in deze tijden erg belangrijk is voor ondernemingen.'' Uiteindelijk betaalt een dergelijke investering zich voor beide partijen terug. Dit blijkt onder ander door de duurzame relatie die R2 Bedrijfs- en Promokleding de afgelopen jaren heeft opgebouwd met Meiling.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie