De kinderen in de klas van juffen Mathilde Grevengoed en Hetty Boone zijn blij dat ze weer naar school kunnen.
De kinderen in de klas van juffen Mathilde Grevengoed en Hetty Boone zijn blij dat ze weer naar school kunnen. Marieke Michielsen

‘Toen de scholen weer opengingen was het feest’

Corona Dit is Putten - in coronatijd

PUTTEN Corona. Iedereen heeft er dagelijks mee te maken. Van ondernemer tot leerkracht, van jong tot oud. In de tiendelige serie ‘Dit is Putten in coronatijd’ komen ze allemaal aan het woord. In deze aflevering twee leerkrachten van basisschool De Wegwijzer.

Marieke Michielsen

In het afgelopen coronajaar werden de basisscholen tot twee keer toe voor langere tijd gesloten. Kinderen kregen schema’s, boeken, schriften en chromebooks mee naar huis en op veel Puttense scholen werd online lesgegeven. Dat vergde de nodige creativiteit en inspanningen van leerkrachten. Hoe geef je digitaal les? Kun je alle kinderen in de klas bereiken? Lopen ze geen achterstand op? En hoe gaat dat met kleuters? Hetty Boone en Mathilde Grevengoed geven les in groep 1/2 op basisschool De Wegwijzer en gingen net als veel andere leerkrachten de uitdaging van het lesgeven op afstand aan.


VIDEO’S Hetty Boone: ,,In het voorjaar was natuurlijk de grootste vraag: hoe gaan we het kleuteronderwijs vormgeven? Kleuters leren op een andere manier dan kinderen vanaf zeven jaar. Dat heeft met hun hersenontwikkeling te maken. En we vroegen ons ook af: hoe gaan ouders die ook nog kinderen in de bovenbouw hebben dat qua tijd doen? We hebben toen een concept bedacht om voor de kinderen video’s te maken. In de eerste lockdown maakten we één video per dag, in de tweede lockdown postten we er twee per dag. In die video’s probeerden we kinderen te prikkelen om te gaan spelen met het materiaal dat wij ze in een tasje hadden meegegeven.’’ Ouders konden zelf bepalen wanneer ze de video’s gingen bekijken.

Het video’s maken was voor beide juffen best even wennen. Mathilde: ,,In de eerste lockdown had ik nog zwangerschapsverlof. Tijdens de tweede lockdown had Hetty dus al ervaring en was het voor mij nog nieuw. Eerst vond ik het idee wel ongemakkelijk dat anderen ook filmpjes van mij gingen zien. Maar uiteindelijk kon ik dat helemaal loslaten, omdat ik zag wat het opleverde bij de kinderen en daar gaat het om. En op een gegeven moment gingen we bruisen, we konden ons voorstellen hoe leuk het zou zijn om bijvoorbeeld voor Sesamstraat te werken, het werd alleen maar gekker en leuker.’’

KUIKENPAK In de onderbouw werken de klassen met thema’s. Het eerste thema waarmee groep 1/2 na de kerstvakantie aan de slag ging was ‘tijd’. Hetty en Mathilde maakten een rondgang langs alle kerken in Putten om de klokken te bekijken en beklommen zelfs de toren van de Oude Kerk om die klok te horen luiden. Niets was de beide juffen te gek. ,,Voor het thema vogels stonden we op een gegeven moment in de Albert Heijn in een kuikenpak de vogeltjesdans te dansen om iedereen vrolijk te maken in coronatijd. Het werkte zo aanstekelijk. De kinderen stuurden ook hun vogeltjesdans toe. Die verbondenheid voelen op afstand, dat is echt gelukt’’, zegt Mathilde. ,,En ook een groot woord van dank aan de ouders, want zonder de ouders was het niet gelukt’’, voegt Hetty toe.

In Google Classroom konden ouders gemakkelijk foto’s delen. Aan het eind van de dag keken de juffen van wie ze geen foto hadden en als dat vaker voorkwam, polsten ze hoe het ging. ,,Sowieso belden we één keer in de twee weken alle kinderen en organiseerden we in Google meet een les in groepjes. Aan de telefoon zeiden ze: ‘Juf, ik wil zo graag weer naar school’. Ze wilden gewoon kunnen spelen met andere kinderen, maar bijvoorbeeld ook hun nieuwe schoenen showen of laten zien dat hun tand eruit is. Dat is op deze leeftijd gewoon superbelangrijk. En dat stukje kun je echt niet bieden tijdens een lockdown.’’

ZORGEN Ondanks de leuke reacties op de filmpjes en de support van veel ouders, zijn er zeker kinderen geweest waar de juffen zich zorgen over maakten. ,,Daar hebben we ook instanties voor ingeschakeld’’, vertelt Hetty. ,,Als er thuis dingen zijn die niet helemaal lekker lopen, dan is zo’n lockdown helemaal erg. Op school zijn kinderen in zo’n situatie dan heel gelukkig, want school is tenminste normaal gebleven.’’ Of er kinderen zijn die een achterstand hebben opgelopen in hun ontwikkeling kunnen de juffen nog niet helemaal inschatten. Hetty: ,,We zijn nu weer in kaart aan het brengen hoe de kinderen er in hun ontwikkeling voor staan. Ik kan niet zeggen dat er grote gaten zijn gevallen, maar er zijn altijd kinderen die extra zetjes nodig hebben en die hebben we nu niet kunnen geven.’’

Inmiddels zijn de basisscholen weer open, met extra maatregelen. De handen worden extra vaak gewassen, de ramen staan open voor extra ventilatie en in de bovenbouw zijn de groepen gesplitst, moeten de kinderen afstand houden, staan er spatschermen om de instructietafels en zijn er looproutes ingesteld. De kinderen houden ook niet tegelijk pauze en de leraren ontmoeten elkaar niet in de lerarenkamer. Als een kind in de klas besmet raakt met het virus, moet de hele klas in quarantaine en als een kind verkouden is mag het niet naar school.

Met de besmettingen valt het op De Wegwijzer ‘’gelukkig erg mee’’. Er zijn wel enkele kinderen thuis met een verkoudheid. ,,Op dit moment zijn er in groep 1/2 twee kinderen thuis. In de klas ernaast zijn vijf kinderen afwezig’’, zegt Mathilde. ,,We hadden meer verwacht’’, voegt Hetty toe. ,,Ik ben vooral blij dat de kinderen weer naar school kunnen. Dat is echt het allerbeste voor de verbinding en de sociale ontwikkeling.’’

FEEST ,,Toen de scholen weer opengingen was het echt feest’’, vertelt Mathilde. ,,We hadden allemaal een toeter en we vierden dat we allemaal weer binnen mochten komen. Je merkte de opluchting bij de kinderen dat ze weer gewoon samen in de bouwhoek konden spelen.’’ Het was de eerste tijd wel wat extra onrustig en rumoerig in de klas. ,,Na zo’n lockdownperiode is de structuur er even uit. We hebben echt de tijd moeten nemen om de kinderen die structuur en routines weer eigen te maken.’’

Hoewel Hetty en Mathilde genoten hebben van het maken van de video’s, hebben ze het directe contact met de kinderen erg gemist. ,,De creativiteit hoeft nu niet meer alleen bij ons vandaan te komen, maar ontstaat ook bij de kinderen zelf hier in de groep’’, zegt Mathilde. ,,En als je ze elke dag ziet, weet je veel beter hoe het met ze gaat.’’

Komend jaar wordt basisschool De Wegwijzer gerenoveerd. De leerkrachten zijn nauw betrokken bij de inrichting van het gebouw en heel enthousiast over de plannen. Ook de peuterspeelzaal krijgt daar een plekje en heeft een heel kort lijntje met de school. Hetty: ,,Het wordt heel mooi. Eigenlijk blijven alleen de buitenmuren staan. We kijken ernaar uit om over twee jaar in de nieuwe school te werken en de kinderen nog meer spelenderwijs te kunnen stimuleren in hun ontwikkeling.’’

Lees en bekijk ook aflevering 1 van ‘Dit is Putten in coronatijd’ met winkeliers Joep en Regina van Stratum.
Volgende week in ‘Dit is Putten in coronatijd’: Boa’s Geurt en Anna.

Mathilde Grevengoed en Hetty Boone.
Afbeelding
Bij binnenkomst worden alle handen van de kinderen gewassen.
advertentie
advertentie
Afbeelding
Aantal griepgevallen opnieuw laag, maar epidemie nog niet voorbij 10 uur geleden
Afbeelding
NS: meeste treinreizigers checken nog niet meteen in met bankpas 1 feb, 08:00
Logo
Afbeelding
Leerlingen adopteren voorstelling 31 jan, 11:32
Afbeelding
SDC Putten heeft fijn weekend; winst op FC De Bilt, concurrentie verliest 31 jan, 11:00
Afbeelding
De Meeuwen stelt teleur 31 jan, 09:42
Afbeelding
Huismus het meest gespot tijdens Tuinvogeltelling in Gelderland 31 jan, 08:00
Logo
Afbeelding
Burgemeester Lambooij blijft aan 30 jan, 14:00