Groepsleerkrachten Jander de Blauw, Bert van Oostende en schooldirecteur Irma Blok doen met De Wegwijzer vrijwilligerswerk bij Woonzorgcentrum Elim.
Groepsleerkrachten Jander de Blauw, Bert van Oostende en schooldirecteur Irma Blok doen met De Wegwijzer vrijwilligerswerk bij Woonzorgcentrum Elim. Eigen foto

Stakende leraren doen vrijwilligerswerk in woonzorgcentrum

30 januari 2020 om 17:13 Onderwijs

PUTTEN Het personeel van basisschool De Wegwijzer in Putten staakt vandaag en morgen voor betere voorwaarden in het onderwijs. Door vandaag vrijwilligerswerk te doen bij woonzorgcentrum Elim, toonden zij zich solidair aan de zorg, waar soortgelijke problemen spelen.

Marco Jansen

Groepsleerkrachten Bert van Oostende (24) uit Putten en Jander de Blauw (22) uit Ermelo van De Wegwijzer hebben passie voor hun vak, maar zien tegelijk de problematiek. Bert geeft les aan groep 5, maar stond deze week voor een groep waarvan hij de leerlingen niet kende. ,,Bij een zieke in het team moet er zoveel geschoven worden, dat leerlingen niet meer krijgen waar ze recht op hebben. Als het niet je eigen groep is, weet je niet wat de behoeften van de kinderen zijn. Bij mij is dat af en toe, maar binnen het team gebeurt het vaak.''

MEERDERE GEZICHTEN Het tekort aan invalkrachten legt druk op het personeel. Bert: ,,Om de groep niet naar huis te sturen, ben je genoodzaakt om ziekte binnen het team op te lossen. Remedial teachers die niet dagelijks voor een groep staan, worden er wel voor gezet. Zij moeten taken doen waarvoor ze wel bevoegd zijn, maar niet zijn aangenomen. Voor de kinderen is het onrustig als ze in één week meerdere gezichten zien. Groep 7 heeft deze week maar twee dagen les, van twee verschillende leraren.''

Jander, leerkracht groep 6, is dit schooljaar één dag ziek geweest. Hij was nog niet hersteld, toen hij al weer voor de klas stond. ,,Ik ben maar één dag thuis gebleven omdat ik mij verantwoordelijk voel en er toch wil zijn voor de kinderen.''

OVERWERKEN Ook ervaren ze hoge werkdruk, met als gevolg veel extra taken buiten betaalde uren. Bert: ,,Doordat je vanuit de overheid prioriteit moet geven aan administratie en ontwikkeling van kinderen in kaart brengen, kom je minder toe aan het ontwerpen van de lessen. En onderwijs maken is iets wat ik graag doe.'' Jander. ,,Ik maak meer uren dan waar ik voor word betaald. Als ik oudergesprekken en administratie heb gedaan, neem ik mezelf 's avonds weleens in bescherming. Anders werk je altijd over.''

KLOOF Volgens schooldirecteur Irma Blok geven de leerkrachten meer dan vijftien verschillende vakken. ,,Die vernieuwen vaak, dus dat is veel schakelen en voorbereiden.'' De Wegwijzer heeft niet meegedaan aan de eerste stakingsdag op 6 november, maar staakt nu wel twee dagen. Jander: ,,De overheid heeft eenmalig een bedrag toegezegd, maar wij vinden dat lang niet genoeg. Er is structureel geld nodig om de financiële kloof tussen het voortgezet onderwijs en primair onderwijs te dichten en het onderwijs aantrekkelijker te maken.''

BREDER PROBLEEM Vanuit maatschappelijke betrokkenheid doen vijftien collega's deze donderdag vrijwilligerswerk bij Woonzorgcentrum Elim. Blok: ,,Wij kunnen het werk neerleggen en tegen ouders zeggen dat ze hun kind thuis mogen laten. De zorg kan echter geen statement maken. Ook zij hebben tekort aan mensen en door registratie geen tijd voor de mens. Wij staken niet alleen voor onszelf maar vragen aandacht voor een breder probleem. Als school willen we omzien naar elkaar. We gaan wandelen met de ouderen, een boodschap doen in het dorp en bingo spelen. Dat ging door te weinig vrijwilligers anders niet door.''

Leerkrachten van basisschool De Wegwijzer deden tijdens de staking donderdag vrijwilligerswerk bij Woonzorgcentrum Elim.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie