Afbeelding
Foto: Jessica Lewis via Unsplash

Hoe ga je als ZZP’er om met je administratie

8 mei 2023 om 15:21 Partnercontent

Als zelfstandige zonder personeel (ZZP’er) heb je geen boekhouder in dienst die je administratie bijhoudt. Hierdoor ben je als ZZP’er zelf verantwoordelijk voor het correct bijhouden van je administratie. Het is dan ook van groot belang om je administratie op orde te hebben en te houden. Niet alleen voor de belastingaangifte, maar ook om inzicht te krijgen in je eigen cijfers. Je wilt immers weten of je winst draait en hoe hoog deze dan is. Via de website jouwonlinegroei.nl/beste-salarisadministratie-software kun je verschillende soorten software met elkaar vergelijken om uiteindelijk te kunnen beslissen of je het ook daadwerkelijk zelf gaat doen of dat je het toch liever uitbesteed. In dit artikel nemen we je daarom mee in de administratie wanneer je zzp’er bent.

Begin op tijd met je administratie

Het is belangrijk om op tijd te beginnen met je administratie. Zo voorkom je dat je in tijdnood komt bij het doen van je belastingaangifte en kun je bovendien gemakkelijker inzicht krijgen in je financiële situatie. Je zit er niet op te wachten dat je straks aan het einde van het kwartaal tijdens de aangifte ineens een hele hoop BTW moet betalen. Zorg er dus voor dat je iedere week even je bonnetjes en facturen bijhoudt, zodat je niet aan het einde van ieder kwartaal uren met je administratie bezig bent.

Houd je bonnetjes en facturen bij

Een belangrijk onderdeel van je administratie is het bijhouden van bonnen en facturen. Zorg dat je deze op een overzichtelijke manier bewaart en noteer waarvoor de kosten zijn gemaakt. Zo kun je deze later makkelijk terugvinden en verwerken in je administratie. Vooral wanneer je veel onderweg bent, is het aan te raden een mapje mee te nemen, zodat je direct alles kunt bewaren.

Kies voor een goede boekhoudsoftware

Boekhoudsoftware is een essentieel hulpmiddel voor ZZP’ers om hun administratie efficiënt te kunnen bijhouden. Hierdoor wordt het mogelijk om meer inzicht te krijgen in je eigen cijfers en bespaar je ook nog eens tijd. De software zorgt er namelijk voor dat je gegevens automatisch worden verwerkt en je geen tijd meer hoeft te verspillen aan het handmatig invoeren van facturen en bonnetjes. Bovendien kun je gemakkelijk facturen opstellen en versturen en zie je in één oogopslag hoeveel btw er betaald moet worden.

Berg je administratie goed op

Het is verstandig om je administratie goed op te bergen en te beveiligen. Een kluisje met sleutel is een goede optie om belangrijke documenten en gegevens veilig te bewaren. Zorg ervoor dat de kluis goed is afgesloten en dat je de sleutel op een veilige plek bewaart, bijvoorbeeld buiten je huis of in een ander afgesloten kastje die je via de website zorghulpmiddeleninfo.nl/beste-sleutelkluis. Zo kun je er zeker van zijn dat je administratie niet zomaar in verkeerde handen valt. Nu mag het meeste dan wel digitaal zijn, maar ook een deel blijft op papier, vooral bonnetjes etc. Belangrijk dus dat je ervoor zorgt dat alles goed is opgeborgen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie