Afbeelding
Gemeente Putten

Fontanusplein 1: Communicatie op maat

20 januari 2021 om 08:00 Politiek Fontanusplein 1

Communicatie is wellicht het meest gebruikte woord in overheidsland. En vaak heeft het een negatieve klank. ,,De communicatie deugt niet”, zo klinkt het dan. Dat is niet altijd terecht. Want de onvrede heeft vaak te maken met de inhoud van de beslissing en niet met de communicatie erover. Onvrede over gemeentelijke beslissingen is niet te voorkomen; besturen is immers kiezen.

VORM Onvrede over de vorm, over de communicatie dus, is wél te voorkomen. Belangrijke voorwaarde daarbij is dat je als gemeente je inwoners weet te vinden. En andersom ook natuurlijk. Op ons verzoek heeft onze plaatsgenoot Lesley Simon vorig jaar onderzoek gedaan op dit vlak. Zij deed dat in het kader van haar afstuderen aan de Hogeschool Windesheim. Belangrijkste les die ik uit het onderzoek trek, is dat je ‘op maat’ moet communiceren. Iedere leeftijdsgroep heeft zo zijn eigen behoefte op dit vlak.

ONLINE Het onderzoek laat ook zien dat je jonge inwoners vooral online moet benaderen. De middengroep tussen 25 en 40 jaar met een mix van online en traditionele communicatiemiddelen, zoals de papieren uitgave van De Puttenaer. De oudere doelgroep, zeg maar 65+, haalt de gemeentelijke informatie uit De Puttenaer of belt gewoon eens op. Dat is allemaal niet heel verrassend, maar het heeft ons wel gescherpt. Mede door de uitbraak van het coronavirus hebben wij het afgelopen jaar sterk ingezet op de online communicatie.

GEEN INCIDENT En dan is het fijn om te kunnen constateren dat ons bereik toeneemt. Twee weken geleden keken ruim 1.100 inwoners naar onze digitale nieuwjaarsreceptie. Zoveel mensen trekt een ‘normale’ receptie bij lange na niet. Dat lijkt geen incident. Het afgelopen coronajaar gingen 500 mensen meer de gemeentelijke Facebookpagina’s volgen. Ook het aantal volgers op Twitter, LinkedIn en YouTube steeg. Als wethouder voor communicatie ben ik daar blij mee. Tegelijk wil ik door. Wij bereiken immers nog te veel inwoners onvoldoende of zelfs helemaal niet.

INSTAGRAM EN WHATSAPP Want Facebook en Twitter, zo leert het onderzoek van Lesley Simon mij, zijn eigenlijk alweer ouderwets. Ze adviseert ons daarom om ook Instagram in te zetten en meer werk te maken van communicatie via WhatsApp. Daar zijn wij over aan het nadenken, want dat vraagt best veel. Ik ben ook benieuwd hoe u daar tegen aankijkt. Laat het mij weten!

Roelof Koekkoek, wethouder

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie