Een file op de A28.
Een file op de A28. Wijnand Kooijmans

Samenwerkingsverband Noord-Veluwe Bereikbaar teleurgesteld over ontbreken spitssprinter in dienstregeling

11 augustus 2023 om 14:40 Politiek

PUTTEN Het samenwerkingsverband Noord-Veluwe Bereikbaar is zeer teleurgesteld in het niet opnemen van de Spitssprinter Harderwijk-Nijkerk-Amersfoort in de dienstregeling 2024. Aangegeven wordt dat dit voor de vele (potentiële) treinreizigers, inwoners en bedrijven binnen en buiten de regio een zeer ongewenste ontwikkeling is. Dat blijkt uit een brief aan de regiodirectie Noord Oost van de Nederlandse Spoorwegen (NS).

De brief is mede ondertekend door de verantwoordelijke wethouders Wilco Mazier (Harderwijk), Ronald van Veen (Ermelo) en Sander van Nieuwenhuizen (Putten). De spitssprinter deed zijn intrede in december 2019 en was meteen een succes. In drie maanden tijd stapten in Harderwijk tien procent meer mensen in de trein. Het ging om vier sprinters in de ochtenduren. Reizigers vanuit Harderwijk zijn met de spitssprinter tien minuten sneller in Amersfoort, veertien minuten sneller in Utrecht en zevenentwintig minuten sneller op Schiphol. Extra reizigers in de trein vanuit Harderwijk en Nijkerk richting Amersfoort, Utrecht en verder zorgen, zo wordt aangegeven, duidelijk voor minder files op rijksweg A28.

BALANS

Indien de inzet van personeel wordt afgewogen tegen de hoeveelheid extra reizigers slaat naar de mening van het samenwerkingsverband de balans duidelijk door in de richting van extra treinen in de spits. Aangegeven wordt dat hierbij ook moet worden bedacht dat de huidige sprinters minder capaciteit hebben dan het materiaal van voor 2000. Gevolg is dat reizigers vanaf Ermelo en Putten in de ochtendspits, maar ook daarna, weer moeten staan of moeten wachten op de volgende sprinter die dertig minuten later komt. De zes gemeenten op de Noord Veluwe en Hattem geven aan zeer ontstemd te zijn over de keuzes voor de nieuwe dienstregeling 2024. En staat volgens hen ook haaks op de plannen die de gemeenten hebben de eigen regio en de corridor Amersfoort-Zwolle bereikbaar te houden. Reizigers zullen, zo wordt gevreesd, het openbaar vervoer weer links laten liggen en in de auto stappen om aan te sluiten op de dicht slibbende A28. Door het uitblijven van de aanpak van knooppunt Hoevelaken blijven automobilisten de komende jaren in de file staan tussen Harderwijk en Amersfoort.

ONBENUT

Gewezen wordt op het feit dat op de corridor Zwolle-Amersfoort een enorm reizigerspotentieel zit dat de NS onbenut laat. Zolang de treinverbinding tussen Harderwijk en Amersfoort geen volwaardig alternatief hiervoor is zullen automobilisten in de auto blijven zitten, zo wordt aangegeven. Het voorstel van de NS de spitstreinen niet in te voeren betekent een stap achteruit in de wens het autoverkeer terug te dringen. Terwijl het streven van de regio erop is gericht inwoners uit de auto te krijgen en in het openbaar vervoer en op de fiets. Aangegeven wordt dat het inwonertal van de Noord Veluwe sinds 1970 bijna is verdubbeld terwijl de hoofddragers van de mobiliteit (A28, spoor en fiets) niet zijn meegegroeid. Terwijl het zaak is, zeker gezien ook de woningbouwplannen, de bereikbaarheid en de leefbaarheid in de regio te waarborgen.

Wijnand Kooijmans
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie