De gemeente gaat de verkeersveiligheid Dorpsstraat-Engweg verbeteren.
De gemeente gaat de verkeersveiligheid Dorpsstraat-Engweg verbeteren. Wijnand Kooijmans

Verkeersonderzoek Engweg: veiligheid moet worden verbeterd

25 mei 2020 om 17:01 Verkeer en vervoer

PUTTEN De gemeenteraad van Putten staat unaniem achter het verzoek een krediet van 25.000 euro beschikbaar te stellen voor een verkeersonderzoek naar de Dorpsstraat-Engweg.

Wijnand Kooijmans

Hiermee wordt invulling gegeven aan de motie ‘Veilige fietsroute naar het station’ die in juli 2019 door de raad is aanvaard. Hierin werd het college gevraagd te onderzoeken of de oversteek fietstunnel Dorpsstraat verkeersveiliger kan worden gemaakt. Voor eventuele alternatieven voor het veiliger maken van de oversteek werd het college gevraagd een berekening van de kosten te maken.

INTERN Volgens wethouder Roelof Koekkoek heeft het college eerst intern gekeken naar mogelijke oplossingen om de verkeersveiligheid te verbeteren om zo kosten te besparen. Daar is men echter niet in geslaagd. Vandaar dat nu voor een aanvullend onderzoek wordt gekozen. Hierin worden, zo geeft de wethouder aan naar aanleiding van een vraag van Jan van den Brink (SGP), ook de gevolgen meegenomen van het al dan niet aanleggen van een zuidelijke rondweg.

Naar de mening van wethouder Koekkoek hoeft met de uitvoering van de te nemen maatregelen niet gewacht te worden tot de geplande reconstructie van de weg, die gepland staat in 2025. Indien het onderzoek dat uitwijst, wil hij op zo kort mogelijke termijn met een voorstel naar de gemeenteraad komen.

SNELHEID In het onderzoek wordt ook het effect meegenomen van een eventuele verlaging van de maximum snelheid van vijftig naar dertig kilometer per uur. Volgens Jan van den Brink (SGP) moet vooral ook worden gekeken naar het gebruik van de weg door ouderen. Hij noemt de Engweg zelfs een waardeloze weg voor hen. Jan van de Brink (ChristenUnie) vindt het belangrijk dat schot in de verbetering van de weg blijft. Vooral omdat de behoefte aan verbeteringen op enkele punten groot is, zoals bij de oversteek bij Elim.

Het betreffende deel dat in het geding is, maakt deel uit van de doorgaande route Dorpsstraat–Engweg. De snelheid van vijftig kilometer per uur en de verkeersintensiteit van gemiddeld tienduizend voertuigen per etmaal horen bij een gebiedsontsluitingsweg. Het wegprofiel, zonder vrij liggende fietspaden past hier echter minder bij. Mede door deze tegenstrijdigheid voelen fietsers zich onveilig op de rijbaan en bij het oversteken.

INZICHT Het onderzoek moet inzicht geven in de gewenste toekomstige functie en inrichting van de route Dorpsstraat–Engweg en in aansluiting daarop de mogelijke oplossingen voor het verkeersveiliger maken van de oversteek fietstunnel Dorpsstraat. De uitkomsten van het onderzoek kunnen worden betrokken bij de uitwerking en de besluitvorming over het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan. Het plan moet eind dit jaar gereed zijn.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie