Provincie Gelderland verplaatst en verbreedt de fietsoversteek op het kruispunt van de N798-Hoofdstraat Putten
Provincie Gelderland verplaatst en verbreedt de fietsoversteek op het kruispunt van de N798-Hoofdstraat Putten Archief/BDUmedia

Provincie past oversteek Hoofdlaan in Putten aan; huidig ontwerp kruising ongewijzigd

18 februari 2021 om 13:22 Verkeer en vervoer

PUTTEN Provincie Gelderland verplaatst en verbreedt de fietsoversteek op het kruispunt  van de N798-Hoofdstraat Putten met behoud van de aansluitingen van de gemeentelijke Hoofdlaan en Beukenlaan. Hiermee komt ook een einde aan de tijdelijke snelheidsverlaging naar 60 km/u ter hoogte van dit kruispunt. De gemeente, politie en fietsersbond steunen dit voorstel. Naar verwachting kunnen deze werkzaamheden in het voorjaar starten.

Uit onderzoek blijkt dat een groot aantal fietsers oversteekt via de aansluiting van de Hoofdlaan en niet de fietsoversteek gebruikt. Dit leidt tot een onveilige situaties.  Door het bestaande linksafvak vanuit de richting Ermelo af te sluiten, ontstaat ruimte voor het verplaatsen van de fietsoversteek naar de noordzijde. Een oversteek op die plek voorkomt dat fietsers vanaf de Beukenlaan en Hoofdlaan moeten omrijden. Het bestaande ontwerp van de provincie aan de noordzijde gaat uit van een bredere en langere middengeleider van 3,5 meter. Op die logische plek op het kruispunt kunnen vier fietsen wachten tussen de twee weghelften.

SNELHEID Naar aanleiding van het dodelijk ongeval in september 2016 heeft provincie Gelderland  onderzoek verricht naar het effect van een plaatselijke snelheidsverlaging ter hoogte van het kruispunt.  Uit de snelheidsmetingen tijdens de proef bleek dat het plaatsen van 60 km/u borden niet leidt tot minder hard rijden. Het afdwingen van dit gedrag vraagt ook om het aanpassen van de inrichting van de weg, wat een kostbare zaak is. Het verlagen van de snelheid zonder de inrichting van de weg aan te passen leidt tot meer verkeersonveiligheid. Want automobilisten houden zich minder aan de maximumsnelheid terwijl de fietser dit wel verwacht. Op basis van de functie van deze weg in combinatie met de bestaande inrichting van de weg past bij deze provinciale weg een maximumsnelheid van 80 km/u.

MIDDENGELEIDER Naar aanleiding van een debatverzoek in Provincie Staten is opnieuw naar de beoogde inrichting van dit kruispunt gekeken. Met name naar de mogelijkheden en meerwaarde van een fietsveilige oversteek met een ruimere middengeleider voor fietsers. Gekeken is of een middengeleider met ruimte voor zes fietsen een mogelijkheid is. Hieruit blijkt dat daar onvoldoende ruimte voor is. Het huidige ontwerp zal daarom worden uitgevoerd.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie