De rotonde bij de entree van Putten op de kruising Garderenseweg, Calcariaweg en Bosrand.
De rotonde bij de entree van Putten op de kruising Garderenseweg, Calcariaweg en Bosrand. BDUmedia

Meerderheid raad kiest voor facelift rotonde Garderenseweg

30 juni 2021 om 13:23 Verkeer en vervoer

PUTTEN Het merendeel van de raadsfracties kiest uiteindelijk toch voor een facelift van de rotonde op de kruising Garderenseweg-Calcariaweg. Dat is de conclusie na de bespreking in een raadscommissie die maandagavond werd gehouden. Alleen de ChristenUnie pleitte voor de aanleg van een parkrotonde (megarotonde). Nu is het college aan zet om hier een definitief besluit over te nemen. 

In het opiniërende stuk van het college is te lezen dat de huidige verkeerssituatie op de rotonde onwenselijk is. Maar aangezien de aanleg van de parkrotonde op korte termijn niet mogelijk lijkt, is een aantal aanpassingen aan de minirotonde (en de directe omgeving) te overwegen. 

Met deze facelift zou het attentieniveau van de minirotonde worden verhoogd, onder meer door het toepassen van kleurverschillen. Tussen de bushalte en de komgrens kan de weg worden voorzien van betonbanden om het effect van de bebouwde kom te benadrukken. En om de tien meter wordt een verlaagde band aangebracht voor de afvoer van hemelwater naar de berm. Deze band maakt de weg visueel smaller en heeft daarmee een gunstig effect op de rijsnelheid. 

GELD EN VEILIGHEID Jan van den Brink van de ChristenUnie pleit voor de aanleg van een parkrotonde, omdat deze beter aan de normen van het CROW voldoet, een kenniscentrum voor openbare ruimte, verkeer en veiligheid. 

,,We zijn hier al meer dan vijf jaar mee bezig. Wat ons betreft staat veiligheid, bereikbaarheid en duurzaamheid hoog in het vaandel. Het college van Gedeputeerde Staten staat welwillend tegenover de aanleg van een nieuwe rotonde en een facelift voldoet niet aan de regels. Veiligheid is voor mijn fractie het belangrijkste en geld mag nooit leidend zijn als het om veiligheid gaat. Ook door het toenemende gebruik van de elektrische fiets vinden wij een parkrotonde de beste oplossing. We zijn nu al vijf jaar aan het steggelen en we willen nu wel doorpakken’’, aldus Van den Brink. 

SNELHEID Wim van de Koot (CDA): ,,De parkrotonde zal ervoor zorgen dat een groot deel van de fietsers de rotonde linksom nemen. De vraag is of dat de veiligheid verbetert. Als je de rotonde groter maakt zal ook de snelheid toenemen. We zijn op veel plekken bezig in Putten en wat ons betreft is het nu beter om te focussen op zaken die noodzakelijker zijn dan de aanleg van een parkrotonde. Pak nu de actuele vraagstukken aan, zet de facelift in gang en laat het volgende ontwerp aan een volgend college over.”

NIET ONVEILIG Ook Ellis van Dam (Gemeentebelangen) is voor een facelift van de huidige rotonde. ,,Een megarotonde past gewoonweg niet op deze plek. Een grote rotonde zou de verkeersveiligheid vergroten, maar de huidige situatie is niet onveilig. Het aantal geregistreerde ongevallen is al enige jaren nul. Wij zien geen gronden om deze rotonde rigoureus aan te pakken. Het klopt dat deze rotonde niet voldoet aan de eisen van het CROW, maar daar wijken we in Putten wel vaker vanaf. Kijk maar naar de rotonde bij Albert Heijn.”

BALANS OPMAKEN Hans ten Klooster (SGP): ,,Dit traject duurt veel te lang en het kost tijd en geld. Laten we de balans opmaken, een besluit nemen en duidelijkheid scheppen voor onze inwoners. Wat de SGP betreft komen we uit deze impasse en kiezen we voor de facelift.”

ONZEKERE KOSTEN Herman Luitjes van Wij Putten: ,,We lopen tegen problemen aan als we een parkrotonde aanleggen midden in het Natura 2000-gebied. De natuurcompensatie zal groot zijn. Ook vanuit stikstof geredeneerd kan de rotonde wel worden aangelegd, maar voor het gebruik ervan is een jaarlijkse compensatie nodig. Het effect op de verkeersveiligheid en de onzekere kosten van de parkrotonde brengt Wij Putten ertoe om te kiezen voor de facelift. Dan kunnen onze opvolgers over vijftien jaar een afweging maken om alsnog een eventuele wijziging door te voeren.”

BIJNA-ONGEVALLEN Wethouder Roelof Koekkoek: ,,Als we kiezen voor een facelift voldoet deze rotonde niet aan de CROW-normen. Het CDA geeft aan dat fietsers en voetgangers de rotonde linksom zullen nemen, maar ik ga er wel vanuit dat verkeersdeelnemers zich aan de regels houden. Het klopt dat het aantal ongevallen nul is, maar in de statistieken worden bijna-ongevallen niet geregistreerd. Wij vragen u om met ons mee te denken. Een facelift is oplappen en met de aanleg van een parkrotonde ben je klaar en voldoe je aan de normen voor de komende jaren.” 

JAMMER Van den Brink (ChristenUnie): ,,Als ik de koppetjes tel, wordt er gekozen voor de facelift. Dat vind ik jammer. Ik heb vanuit de commissie weinig gehoord over het aspect elektrische fiets. Wij zouden graag zien dat de andere fracties ook kiezen voor de parkrotonde.”

Koekkoek sloot de discussie af met de mededeling dat hij flink met het college aan de slag moet en zich zal beraden wat te doen met de veelbesproken rotonde.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie