Afbeelding
Foto: Pixabay

Meer controle over je agenda: check deze vijf tips

30 januari 2024 om 07:42 Partnercontent

Ben je het ook zo zat dat je agenda meer controle over jou heeft dan andersom? Vooropgesteld, hier heeft vrijwel elke ondernemer last van. Het ondernemerschap is nu eenmaal zwaar en onvoorspelbaar. Toch zijn er de nodige manieren om meer controle te krijgen. Met de tips uit dit artikel wordt plannen een stuk makkelijker en daarmee het ondernemen weer leuker en minder stressvol.

Houd de lijnen kort

Veel projecten lopen vertraging op. Een van de voornaamste redenen van vertraging is een planning die niet op orde is. Vaak wordt dit nog gecombineerd met slechte communicatie, waardoor afspraken niet worden nagekomen. Een goede oplossing voor dit probleem is integrale projectbeheersing. Verschillende aspecten, zoals planning, risicobeheersing, kostenbewaking en kwaliteitsmanagement worden geïntegreerd. Hierdoor kun je projecten efficiënt en succesvol beheersen. Als eindverantwoordelijke krijg je weer de volledige controle, met als gevolg dat het project soepel verloopt.

Een interim projectmanager

Ondanks al je inzet kan het gebeuren dat je het overzicht kwijtraakt. Je neemt het project mee naar huis en staat ermee op. Dit is geen fijne situatie voor jezelf (en je gezin), maar ook voor je werk heeft dit negatieve gevolgen. Een interim projectmanager gaat je in dit soort gevallen helpen. Het grote voordeel van een interim manager is dat ze neutraal zijn en daardoor objectief naar alles van je bedrijf kunnen kijken. Daar krijg je ook nog ‘gratis’ de aanwezige kennis en ervaring bij. Het resultaat is dat het op het werk weer goed gaat en daarmee met jou ook.

Ga alles plannen

Wanneer je echt volledige controle wilt, kan je ervoor kiezen om alles te gaan plannen. En hiermee wordt ook echt alles bedoeld. Dat houdt in dat je ook opschrijft wanneer je iets met je gezin doet, wanneer je boodschappen doet en hoe je sportschema van de komende week eruitziet. Door duidelijk te hebben hoe je dagen eruitzien, creëer je een stuk meer rust in je hoofd. Het spreekt voor zich dat dit een positief effect op je werk heeft.

Time is money

Tijd is een kostbaar goed. In de zakenwereld hoor je vaak dat tijd geld is. Maar het is veel meer dan dat. Tijd is de sleutel naar alles, waaronder een betere planning. Je zou eens moeten uitrekenen hoeveel uur je maandelijks kwijt bent aan de administratie. De kans is groot dat je behoorlijk schrikt van het aantal. De administratie moet gebeuren, maar hier kan je ook professionele software voor gebruiken. Er zijn veel mogelijkheden, zoals HR- en salarisadministratie software. Dit bespaart je een hoop tijd, wat het plannen makkelijker maakt.

Leer nee zeggen

Als ondernemer is het soms goed om ‘nee’ te zeggen. Moeilijk is het wel, omdat iedere klant goed is voor extra omzet. Toch moet je proberen om het jezelf niet te moeilijk te maken. Door je volop te richten op je core business, wordt het werk een stuk eenvoudiger. Je zult zien dat een project dat goed bij je past veel beter te plannen valt.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie